YK:n tilastojen mukaan vaaralliset tuotteet muodostavat noin 50 % maailman rahdin kokonaisliikevaihdosta. Asianmukaisen vaarallisten tuotteiden (ADR) maantie-, rautatie-, lento- ja merikuljetuksen organisointi on erittäin tärkeä monille teollisuusaloille. Kemian-, petrokemian-, lääke- ja kaivosteollisuus lähettävät ja vastaanottavat yleisimmin vaarallisia tuotteita. Yhteistyö näiden teollisuusalojen yritysten kanssa ja uusien talousyhteyksien luominen näillä aloilla ovat avaintekijät talouden kestävässä kasvussa. AsstrA auttaa asiakkaitaan hyödyntämään vaarallisten aineiden (ADR) kansainvälistä kuljetusta kaikilla kuljetustavoilla, optimoimaan logistiikkaprosessit sekä pääsemään uusille markkinoille IVY-maissa, Länsi-Euroopassa ja Aasiassa. Asiantuntijamme suunnittelevat optimaaliset toimitusreitit ottaen huomioon lastin ominaisuudet ja varmistavat kaikkien lakisäännösten sekä teknisten ja terveyssääntöjen noudattamisen. Koska teemme yhteistyötä luotettavien kuljetuskumppanien kanssa, voimme tarjota joustavat hinnat ja laadukkaat palvelut.
LISÄTIETOA
-
Vaarallisten aineiden (ADR) kuljetusta säätelevät, suppeassa merkityksessä, erilaiset laki- ja tekniset dokumentit, jotka eri valtioiden, aluejärjestöjen ja yleisten ja erikoisalojen kansainvälisten organisaatioiden viralliset edustajat ovat hyväksyneet. Sääntöjen monimutkaisuus ja erilaisuus hankaloittaa merkittävästi kansainvälistä vaarallisten tuotteiden kuljetusta, koska voimassa olevat luokitukset ja lakisäännöt voivat poiketa toisistaan eri maissa. Vaarallisten aineiden lentokuljetusta säätelevien voimassa olevien sääntöjen ja menetelmien yhdenmukaistaminen on monien kansainvälisten sopimusten ja ilmailualan tavoitteena. Lentokuljetuksen sääntöjen yhdenmukaistamista ja luokituksia valvoo pääasiassa Kansainvälinen siviili-ilmastojärjestö (ICAO). ICAO on laatinut yksityiskohtaiset tekniset ohjeet vaarallisten aineiden turvalliseen lentokuljetukseen. Näissä toimintaohjeissa on yksi yleinen luokitusjärjestelmä vaarallisille aineille, ja vaarallinen lasti luokitellaan yhdeksään eri kategoriaan (luokkaan) aineen vaarallisuusominaisuuden mukaan. Näitä kategorioita ovat muun muassa: helposti syttyvyys, myrkyllisyys, räjähdysherkkyys, syövyttävyys ja radioaktiivisuus. Joissakin luokissa on useampia yksityiskohtaisesti määriteltyjä alaluokkia kuten luokka 6, jossa on alaluokka 6.1. (myrkylliset aineet) ja alaluokka 6.2. (tartuntavaaralliset aineet). Teknisissä toimintaohjeissa annetaan tarkat yksityiskohtaiset säännöt tuotteiden merkitsemisestä, pakkaamisesta, uudelleenlastaamisesta ja toimituksesta. Ohjeissa on myös lentokoneen miehistön vaatimukset ja erikoismenetelmät, jotka takaavat lennon turvallisuuden. Tiettyjen aineiden lentokuljetus on ehdottomasti kielletty. ICAO kieltää tiettyjen syövyttävien, myrkyllisten ja radioaktiivisten aineiden kuljetuksen koneessa. Vaarallisten aineiden maantiekuljetuksen sääntöjen yhtenäistämiseksi YK valmisteli kansainvälisen ADR-erikoissopimuksen vaarallisten aineiden maantiekuljetuksista. ADR-sopimus on yksi laajimmin hyväksytyistä sopimuksista, joka säätelee lastin kuljetusta. Sitä noudatetaan EU:n alueella, mutta myös Azerbaidžanissa, Kazakstanissa. ADR-sopimuksessa on myös yhtenäinen vaarallisten aineiden luokitus, joka vastaa lentokuljetuksen luokitusta. Myös ADR-sopimuksessa on yhdeksän ainekategoriaa (luokkaa) niiden vaarallisuusominaisuuksien mukaan. Jokaisessa luokassa on sille tyypilliset fyysiset ja kemialliset ominaisuudet. Näiden ominaisuuksien perusteella ADR-sopimus määrittelee tarvittavat säännöt vaarallisten aineiden maantiekuljetukselle.
Meriteitse tapahtuvan ADR-kuljetuksen säännöt määritellään kansainvälisessä yleissopimuksessa vuodelta 1974. Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) on laatinut yksityiskohtaiset vaarallisten aineiden merikuljetussäännöt ja ne löytyvät järjestön monesta erikoislaista. IMOn laatima vaarallisten aineiden kansainvälinen merikuljetuksia koskeva säännöstö (IMDG-säännöstö) sisältää myös "vaarallisten aineiden" määritelmän sekä luokittelee vaaralliset materiaalit 9 luokkaan niiden vaarallisuusominaisuuden mukaan. IMDG-säännöstö on kattava laki, joka määrittelee vaarallisten aineiden ja materiaalien kuljetusta koskevat selvät prosessit. IMO-koodi ottaa huomioon tiettyjen aineiden mahdolliset vaaratekijät merialuksille, henkilöstölle ja muille kuljetettaville tavaroille sekä niiden aiheuttamat uhkat ympäristölle ja meriekologialle.
Vaarallisten aineiden rautatiekuljetusta säätelevät Kansainvälinen rautatiekuljetuksia koskeva yleissopimus (COTIF), Suoraa kansainvälistä tavaran rautatiekuljetusta koskeva sopimus sekä kansainvälisiä rautateiden rahtikuljetuksia koskeva SMGS-sopimus ja IVY-maiden paikalliset lakisäännöt. ADR-tuotteiden rautatiekuljetusta säätelevät sisällöltään samanlaiset säännöt kuin muitakin kuljetustapoja. Rautatiekuljetuksen olennaisissa dokumenteissa on yhtenäinen vaarallisten aineiden luokitusjärjestelmä sekä vaatimukset koskien pakkauksia, sisällön merkitsemistä ja rautatiekuljetuksen henkilökuntaa. ADR-tuotteiden rautatiekuljetuksen tärkeä ehto on se, että kuljetus tapahtuu tarpeeksi kaukana asuinrakennuksista.
Kaikki yllä mainitut säännöt voidaan jakaa useampaan luokkaan, joita ovat muun muassa liikenteenharjoittajan säännöt, ajoneuvojen ja konttien valmistelun ja laitteiston säännöt, ADR-tuotteiden kuljetussäännöt niiden vaarallisuusluokan mukaan, lastaus- ja purkusäännöt riippuen lastin vaarallisuusluokasta ja kuljetustavasta, merkitsemisen ja etikettien säännöt, vaarallisten aineiden pakkaussäännöt ja dokumentointisäännöt. AsstrA seuraa tarkasti kansallisten ja kansainvälisten sääntöjen muutoksia, jotka koskevat vaarallisten aineiden kuljetusta, ja toimittaa tuotteet turvallisesti ja nopeasti ottaen huomioon jokaisen aineen ominaisuudet.
-
ADR-lastin maantiekuljetuksen ja muiden kuljetustapojen vaatimukset riippuvat kyseessä olevan aineen vaarallisuusluokasta, ja niihin sisältyvät vaatimukset tietynlaisesta pakkauksesta (luokittelussa yksittäinen tai yhteinen, turvallinen tai erittäin turvallinen), tuotteiden tunnistamisesta ja etikettien laittamisesta sekä lastaamisen ja purkamisen säännöt. Vaarallisten ADR-tuotteiden kuljetuksen lakisäännöt sisältävät luettelon toimenpiteistä ja dokumenteista, jotka on rekisteröitävä ennen kuljetuksen aloittamista.
ADR-maantiekuljetukseen tarvittavat dokumentit:
- sertifikaatti (lupa) vaarallisten tuotteiden kansainväliseen kuljetukseen
- samanlainen kuljetussertifikaatti vaarallisten tuotteiden kuljetukseen, jos reitti kulkee pitkin valtion valtateitä
- rahtikirja, jossa on asianmukainen nimi, tunnistenumero, lastin vaarallisuusluokka jne.
- muut dokumentit.
ADR-lastin lentokuljetukseen vaaditaan seuraavat dokumentit:
- sertifikaatti (lupa) vaarallisten ADR-tuotteiden vastaanottoon ja käsittelyyn lentokuljetuksella
- vaarallisten tuotteiden tulliselvitykset
- lentorahtikirja, jossa on asianmukainen nimi, tunnistenumero, lastin vaarallisuusluokka jne.
- muut dokumentit.
Vaarallisten tuotteiden merikuljetukseen tarvittavat dokumentit:
- sertifikaatti (lupa) ADR-lastin sisävesi- ja merikuljetukseen
- sertifikaatti (lupa) vaarallisten aineiden ja materiaalien lastaamiseen/purkamiseen sisävesi- ja merikuljetuksessa
- konossementti, jossa on asianmukainen nimi, tunnistenumero, lastin vaarallisuusluokka jne.
- muut dokumentit.
ADR-tuotteiden rautatiekuljetukseen tarvittavat dokumentit:
- sertifikaatti (lupa) vaarallisten ADR-tuotteiden rautatiekuljetukseen
- sertifikaatti (lupa) vaarallisten aineiden ja materiaalien lastaamiseen/purkamiseen junaan/junasta
- sertifikaatit rautatiekuljetuksen teknisten sääntöjen noudattamisesta
- rahtikirja, jossa on asianmukainen nimi, tunnistenumero, lastin vaarallisuusluokka jne.
- muut dokumentit.
Tärkein vaatimus vaarallisten tuotteiden kuljettamiselle on erikoiskuljetuksen ja erikoiskonttien käyttäminen. AsstrA tekee yhteistyötä kansainvälisten lentoyhtiöiden ja muiden kuljetuskumppaneiden kanssa, joilla on laaja kokemus ja pätevyys vaarallisten tuotteiden kuljettamisessa. Yrityksemme oma ajoneuvokalusto on varustettu vaarallisten tuotteiden maantiekuljetukseen. Henkilökuntamme koostuu ammattitaitoisista ja kokeneista asiantuntijoista, jotka ovat saaneet koulutuksen vaarallisten aineiden kanssa työskentelystä. Yhteistyökumppanimme ovat luotettavia kuljetusyrityksiä, joilla on kaikki tarvittavat luvat ja sertifikaatit.
AsstrAll on Euroopan kemianteollisuuden järjestön (CEFIC) SQAS-sertifikaatti, joka vahvistaa yrityksemme noudattavan turvallisuussääntöjä, työllisyys- ja ympäristönsuojelulakeja sekä vaarallisten kemikaalien toimittamisen laadukkaan johtamisen.
Yrityksemme tarjoaa turvalliset, innovatiiviset ja tehokkaat vaarallisten tuotteiden kuljetuspalvelut kansainvälisiä lakeja noudattaen. AsstrAlla on kattavat toimituspalvelut aineille ja materiaaleille, jotka kuuluvat vaarallisuusluokkiin tai niiden alaluokkiin 2, 3, 4.1, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 8 ja 9. Koska vaarallisten tuotteiden kuljetukseen liittyy suuret riskit, AsstrA tarjoaa lastille lisävakuutuksen. AsstrAn kuljetusta koskeva vakuutus kattaa 3 000 000 euroon asti per vakuutettu tapaus. Vakuutuksen myöntäjänä on luotettava yhteistyökumppanimme Zurich Insurance Company Ltd (Sveitsi).
Odotamme tulevaa yhteistyötä! Lisätietoa palveluistamme saat verkkosivultamme tai lähimmästä AsstrAn toimistostamme.
-