VAKUUTUKSET
  • +358 4497 00571
    Kotka
    • Kotka
    • Varsova
    • Zurich
  • finland@asstra.fi
    • International
    • Deutschland
    • España
    • France
    • Italia
    • Lietuva
    • Magyarország
    • Polska
    • România
    • Türkiye
    • United Kingdom
    • USA
    • Казахстан
    • Узбекистан
    • Україна
    • Azərbaycan
    • Česká republika
    • 中国-中文
    • საქართველოს
    • България
  • TOIMITTAJAN PORTAALI
AsstrA.fi
  • ASSTRA
    • Tietoa yrityksestä
      • Esite
      • Yhteisön hyväksi
      • Historia, missio ja visio
      • Laadunvarmistus
      • Sertifikaatit ja järjestöt
      • Kestävä kehitys
      Yhteistyön edut
      Asstra numeroina
      Asiakkaiden palaute
      IT-ratkaisut
      • Sähköinen tiedonsiirto (EDI)
      Lehdistökeskus
      • Newsletter COVID-19
      • AsstrA-videot
      • Kansainväliset näyttelyt
      • AsstrA-uutiset
      • Uusimmat projektit
      Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
  • KULJETUS & PALVELUT
    • Maantiekuljetus
      Rahdin lentokuljetus
      • Lentorahti Kiinasta
      Merikuljetukset
      • Rahdin käsittely satamissa
      Multimodaalikuljetus
      Rautatiekuljetus
      • Toimitus ovelta ovelle
      • Palvelu rautatieasemilla
      • Suurnopeat konttijunat
      Osakuorman (LTL) kuljetus
      • Ristiin telakointi
      • Kuriiripalvelu
      • Express-pikalähetys
      Importer/Exporter of record, DDP
      Projektilogistiikka
      Varastointipalvelut
      Lastivakuutus
      Tullipalvelut
      Logistiikkakonsultointi
  • ALAN RATKAISUT
    • Alkoholituotteiden
      Autoteollisuus
      Elintarvikeuljetukset
      FMCG
      Kemikaalien kuljetus
      Kodinkoneiden ja elektroniikan
      Kosmetiikka
      Kuljetustuotanto
      Llääkkeiden
      Maataloustuotteiden
      Muotiteollisuus
      Rakennusmateriaalit
      Sellu ja paperi
      Teollisuuslaitteiden
      Metallurgia
      Vähittäismyynti
      Kaasu ja öljy
      Tupakkatuotteet
      Muut teollisuusalat
  • PALVELUMME
    • Alkoholi
      Arvokasta lastia
      Autojen kuljetus
      Elävien eläinten kuljetus
      Irtolasti
      Jäähdytetty rahti
      Kaakaon ja kaakaopapujen
      Lannoitteet
      Nestemäisen lastin
      Oliivien, hedelmien, vihannesten
      Puupelletit ja puutavara
      Raskaan lastin
      Renkaat
      Siitosmunien
      Vaarallisten aineiden
  • TOIMITTTAJAT
    • Toimittajaportaali
      EPI
      Lauttapalvelut
      Liikkeen rajoittaminen
      Maksut
      Polttoainekortit
      AsstrA Visibility
      ILMOITUS LASTISTA
  • YHTEYSTIEDOT
    • AsstrAn toimistot
      Henkilöstöosasto
      Markkinointiosasto
      Ota yhteyttä asiantuntijaan
      Yritysetiikka
  • Uramahdollisuudet
    • Uramahdollisuudet
      Avoimet työpaikat
      Työharjoittelu
      Henkilöstöosasto
  • ASSTRA
    • Asstra numeroina
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Asiakkaiden palaute
    • Tietoa yrityksestä
      • Esite
      • Yhteisön hyväksi
      • Historia, missio ja visio
      • Laadunvarmistus
      • Sertifikaatit ja järjestöt
      • Kestävä kehitys
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Yhteistyön edut
    • Lehdistökeskus
      • Newsletter COVID-19
      • AsstrA-videot
      • Kansainväliset näyttelyt
      • AsstrA-uutiset
      • Uusimmat projektit
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • IT-ratkaisut
      • Sähköinen tiedonsiirto (EDI)
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Kuljetus & palvelut
    • Rahdin lentokuljetus
      • Lentorahti kiinasta
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Logistiikkakonsultointi
    • Maantiekuljetus
    • Projektilogistiikka
    • Merikuljetukset
      • Rahdin käsittely satamissa
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Varastointipalvelut
    • Multimodaalikuljetus
    • Lastivakuutus
    • Rautatiekuljetus
      • Toimitus ovelta ovelle
      • Palvelu rautatieasemilla
      • Suurnopeat konttijunat
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Tullipalvelut
    • Osakuorman (LTL) kuljetus
      • Ristiin telakointi
      • Kuriiripalvelu
      • Express-pikalähetys
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Importer/Exporter of record, DDP
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Alan ratkaisut
    • Alkoholituotteiden
    • Autoteollisuus
    • Elintarvikeuljetukset
    • FMCG
    • Kemikaalien kuljetus
    • Kodinkoneiden ja elektroniikan
    • Kosmetiikka
    • Kaasu ja öljy
    • Kuljetustuotanto
    • Llääkkeiden
    • Maataloustuotteiden
    • Muotiteollisuus
    • Rakennus- ja remontointimateriaalien
    • Sellu ja paperi
    • Teollisuuslaitteiden
    • Metallurgia
    • Vähittäismyynti
    • Tupakkatuotteet
    • Muut teollisuusalat
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Palvelumme
    • Alkoholi
    • Arvokasta lastia
    • Autojen kuljetus
    • Elävien eläinten kuljetus
    • Irtolasti
    • Jäähdytetty rahti
    • Kaakaon ja kaakaopapujen
    • Lannoitteet
    • Nestemäisen lastin
    • Oliivien, hedelmien ja vihannesten
    • Puupelletit ja puutavara
    • Raskaan lastin
    • Renkaat
    • Siitosmunien
    • Vaarallisten aineiden
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Toimitttajat
    • Toimittajaportaali
    • EPI
    • Lauttapalvelut
    • Liikkeen rajoittaminen
    • Maksut
    • Polttoainekortit
    • AsstrA Visibility
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Yhteystiedot
    • AsstrAn toimistot
    • Henkilöstöosasto
    • Markkinointiosasto
    • Ota yhteyttä asiantuntijaan
    • Yritysetiikka
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Uramahdollisuudet
    • Avoimet työpaikat
    • Työharjoittelu
    • Henkilöstöosasto

Lähetä kuljetuskysely ja lähetämme sinulle nopeasti lähetystarjouksen

Kuljetukseen hyväksyttävän määrän alaraja on 1 kuormalava ja/tai yli 500 kg:n lasti. Jos lasti painaa alle 500 kg, pyydämme käyttämään LTL-osakuormakuljetusta  tai lentokuljetusta.. AsstrA-yritys ei toimita henkilökohtaisen omaisuuden kuljetuksia.

*Otathan huomioon, että AsstrA-Associated Traffic AG ei toimi yksityisten henkilöiden tai yksityisten yrittäjien kanssa.
+
Lisäpalvelut
Viestintätapa
  • ASSTRA
  • Lehdistökeskus
  • AsstrA-uutiset
  • 2023
  • 08
  • EU:n maahantuojat valitsevat rautatiekuljetuksen aiempaa harvemmin

EU:n maahantuojat valitsevat rautatiekuljetuksen aiempaa harvemmin

Luku AsstrA-uutiset   Päiväys 24.08.2023  
EU:n maahantuojat valitsevat rautatiekuljetuksen aiempaa harvemmin

Ensimmäinen rahtijuna Kiinasta Eurooppaan aloitti liikennöinnin vuonna 2012. Siitä eteenpäin rautatielastin määrä kasvoi vuosikymmenen ajan. Kasvu pysähtyi vuonna 2022 Ukrainan sodan seurauksena. Geopoliittiset jännitteet ovat rajoittaneet tavaroiden toimittamista Kiinasta länteen päin merkittävästi, ja logistiikkayritykset ovat etsineet vaihtoehtoisia kuljetusreittejä.

Merikuljetukset ovat aina olleet Kiinan ja Euroopan välillä tärkein vaihtoehto Uuden Silkkitien käytölle. Koronaviruskriisin aikana merikuljetusten hinnat olivat useita tuhansia Yhdysvaltain dollareita 40 jalan konttia kohti ja kuljetusajat 30-40 päivää. Useimmat asiakkaat vaihtoivat rautatiekuljetukseen, sillä hinnat olivat samalla tasolla mutta kuljetusaika vain kaksi viikkoa. Rautatieliikenteen markkinat ovat tällä hetkellä riippuvaisia geopolitiikasta – erityisesti maahantuojien ja kuljetusyritysten asettamista ”moraalisista sanktioista” – sekä meri- ja lentorahdin kilpailukykyisten vaihtoehtojen hinnoista ja asiakkaiden toiveista toimituksen nopeuden ja turvallisuuden suhteen.

”Nyt merirahdin hinnat Kiinasta Eurooppaan ovat laskeneet 1 000 dollariin 40 jalan konttia kohti. Tämän seurauksena maahantuojat, joille toimituksen nopeus ei ole ensisijainen tekijä, valitsevat merikuljetuksen. Vaikka rautatieliikenteen kysyntä Euroopassa on vähentynyt, tilausten määrä on kasvanut. Yritykset tilaavat kuitenkin yhteislastattuja kappaletavara-kuljetuksia konttikuljetuksissa pikemmin kuin täysiä konttilasteja”, kertoo Jakub Lewczuk, AsstrAn EU:n ja Kiinan alueiden Head of the Railway Department.

Euroalue on ajautunut taantumaan. Uuden Silkkitien kautta kulkevien toimitusten kysynnän kasvu riippuu meriyhteyksien käytettävyydestä ja säännöllisyydestä sekä kiinalaisten tavaroiden kysynnästä EU:ssa. Venäjän ja Valko-Venäjän vastaiset pakotteet ovat merkittävin toimittajien ja vastaanottajien rautatietoimituksille asettama oikeudellinen este. Tavaroiden tuonti- ja vientikiellot – myös näiden maiden kauttakuljetuksessa – ovat niin ikään merkittävä tekijä.

”Uusien pakotteiden myötä kuljetuksen ja kauttakuljetuksen ulkopuolelle jää joka kerta uusia tavaraluokkia. Sen seurauksena voimme lähettää yhä harvempia tavaroita Kiinasta Puolaan. Kun geopoliittinen tilanne vakaantuu, uskon, että monet maahantuojat palaavat rautatiekuljetukseen, joka on nopeampi vaihtoehto. Muussa tapauksessa toteutamme vain tilaukset, jotka oli alun perin tarkoitus toimittaa merikuljetuksena mutta jotka tiettyjen olosuhteiden vuoksi vaativat nopeampaa toimitusaikaa. Lisäksi käytämme rautatievaihtoehtoa kuljettaessamme lastia, jota ei voi kuljettaa lentoteitse painon tai volyymin vuoksi”, jatkaa Jakub Lewczuk.

Etsiessään vaihtoehtoa Uudelle Silkkitielle kuljetusala on kiinnostunut Trans-Kaspian kansainvälisestä kuljetusreitistä (Trans-Caspian International Transport Route, TITR), joka kulkee Kiinan, Kazakstanin, Kaspianmeren ja Kaukasuksen maiden kautta Eurooppaan. Kuljetusten ohjaaminen tälle reitille on kuitenkin osoittautunut ongelmalliseksi.

”Pääkuljetuskäytävän siirtäminen etelämmäksi edellyttää merkittäviä investointeja infrastruktuuriin ja aikaa tehdä uusia kansainvälisiä sopimuksia, jotka säätelevät tavaroiden kauttakuljetusta näiden maiden läpi. Trans-Kaspian reittiä tullaan käyttämään enemmän, jos infrastruktuuria saadaan kehitettyä, jos tullausta ja muotoseikkoja koskevat ongelmat kauttakuljetusmaiden välillä saadaan ratkaistua ja jos Kaspianmerelle saadaan käyttöön enemmän aluksia. Lisäksi Euroopan unionilta tarvitaan lisäinvestointeja Mustanmeren ja EU:n välisten pullonkaulojen ehkäisemiseksi. Romaniassa sijaitsevaa Constantan satamaa ja alueen rautatie- ja tieverkostoa on laajennettava kiireellisesti”, toteaa Jakub Lewczuk.

Top of Form

 

Kirjoittaja: Kamila Rynkiewicz.

Merikuljetukset Multimodaalikuljetus Rautatiekuljetus

Suosittuja julkaisuja

EU:n maahantuojat valitsevat rautatiekuljetuksen aiempaa harvemmin

EU:n maahantuojat valitsevat rautatiekuljetuksen aiempaa harvemmin

Päiväys 24.08.23   Luku AsstrA-uutiset
AsstrA allekirjoittanut hiilidioksidipäästöjä koskevan kirjeen EU:lle

AsstrA allekirjoittanut hiilidioksidipäästöjä koskevan kirjeen EU:lle

Päiväys 11.08.23   Luku AsstrA-uutiset
Integroidulla lähestymistavalla onnistuneeseen toimitukseen

Integroidulla lähestymistavalla onnistuneeseen toimitukseen

Päiväys 05.07.23   Luku AsstrA-uutiset
© 1995-2023   AsstrA-Associated Traffic AG   |  Incoterms  |  Sanasto |  Logistiikkaopas  |  Yksityisyyden suoja  |  Evästeet  |  Näkyvyyden yksityisyyden suoja  |  Usein kysyttyä |  Yleiset ehdot kuljetuspalveluiden tarjoamiselle asiakkaille
Kotka, Kyminlinnantie 4, 129164