Dmitri Krõlov
AsstrA-Associated Traffic AG on liittynyt Smart Freight Centre -aloitteeseen, joka vaatii Euroopan Unioniin tiukempia hiilidioksidipäästörajoituksia kuorma-autoille. AsstrA on allekirjoittanut Euroopan parlamentille osoitetun kirjeen, joka koskee raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästömääräyksiä. Kirjeen allekirjoittajien joukossa on myös monia muita johtavia organisaatioita, kuten Transport & Environment, Climate Group, CALSTART, European Clean Trucking Alliance, Nestle, Deutsch Post ja DHL.
Kirjeessä nostetaan esiin keskeisiä ongelmakohtia.
Ensinnäkin kirjeessä vaaditaan tiukentamaan vuodelle 2030 asetettuja hiilidioksidipäästötavoitteita nykyisestä 45 prosentin vähennyksestä 65 prosenttiin. Muutos on merkittävä, ja arvioiden mukaan se toisi markkinoille 150 000 uutta päästötöntä kuorma-autoa.
Toiseksi kirjeessä kehotetaan ulottamaan päästötavoitteiden säätelykehys koskemaan kaikkia kuorma-autotyyppejä.
Kolmanneksi allekirjoittajat pitävät erittäin tärkeänä sitoutua siihen, että pitkällä aikavälillä koko kuorma-autolaivueesta muodostuu päästötön. Tämä kunnianhimoinen tavoite osoittaa, että allekirjoittajat haluavat tuoda ilmanlaatuun pysyviä parannuksia.
Kirje on lähetetty EU:n lainsäätäjille. EU:n ympäristöministerit ja Euroopan parlamentti laativat ja käsittelevät tällä hetkellä vaatimuksia, joista määrätään lopullisissa asetuksissa. Asetusten odotetaan valmistuvan alkuvuodesta 2024.
”AsstrA on ehdottoman sitoutunut kasvihuonekaasujen nettopäästöttömyyden saavuttamiseen kaikessa liiketoiminnassaan. Siirtyminen kohti kohtuuhintaista ja päästötöntä tavaraliikennettä Euroopassa on yhteinen velvollisuutemme”, toteaa Dmitri Krõlov, AsstrAn Sustainable Development Manager.
Kirjoittaja: Anastasiya Onoshko.