Vladislav Lagun
Mark Risenbreg
Elena Vysotskaya
Koronaviruskriisi on pakottanut logistiikka-alan tekemään nopeita ja määrätietoisia muutoksia. Nyt kun maailma on siirtymässä koronapandemian jälkeiseen aikakauteen, on hyvä hetki tarkastella, mitkä kriisiaikana omaksutuista ratkaisuista tulevat pysymään käytössä myös jatkossa. Kansainvälisen kuljetus- ja logistiikkayhtiö AsstrA-Associated Traffic AG:n logistiikkapäälliköt kertovat ajatuksiaan siitä, mikä logistiikan alalla on muuttunut.
”Maailmanterveysjärjestö julisti 5. toukokuuta päättävänsä hätätilan, jonka se oli julistanut koronaviruksen vuoksi yli kolme vuotta sitten. On hyvä hetki pohtia, kuinka kuljetusala on muuttunut viime vuosina. Epävarmuus aiheutti laajoja taloudellisia mullistuksia, pyyhki pois biljoonia BKT:sta, häiritsi kauppaa ja tuhosi liikeyrityksiä. Jos tarkastellaan vain logistiikan alaa, häiriöt toivat kuitenkin mukanaan myös positiivisia tuloksia. Yksi niistä on se, että toimitusketjujen ratkaisevan tärkeä merkitys huomattiin ja nostettiin etusijalle ja samalla ymmärrettiin, että tekniseen kapasiteettiin – kuten reaaliaikaiseen näkyvyyteen ja kestävyyteen – on ehdottoman tärkeää investoida. Lisäksi koronaviruspandemia pakotti toimitusketjujen osapuolet kehittämään uudenlaista ketteryyttä pitääkseen liiketoimintansa käynnissä. Monet organisaatiot alkoivat esimerkiksi kehittää korkeatasoisia analytiikkavälineitä, joilla voidaan tehdä dynaamista varastonimikkeiden rationalisointia, korvatakseen kertakäyttöiset laskentataulukot, joita oli käytetty aiemmin. Koronapandemiaan liittyvät rajoitukset johtivat kuljetuskapasiteetin pulaan, kun tarjonta hallitsi kysyntää. Kaiken tämän seurauksena huolitsijat joutuivat tarjoamaan asiakkailleen luovempia ratkaisuja markkinoiden järkkyessä”, toteaa Vladislav Lagun, AsstrAn CСO.
Merkittäviä muutoksia saatiin aikaan hyödyntämällä teknologiaa, kuten esineiden internetin laitteita ja antureita, jotka tarjoavat arvokasta tietoa tuotteiden sijainnista ja kunnosta. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi pakasteet ja lääkkeet, joiden kohdalla lämpötilan säätely on ehdottoman tärkeää. Pilvipohjaiset hallinta-alustat, kuten AsstrA Suppliers’ Portal, ovat myös lisänneet suosiotaan ratkaisuina, jotka mahdollistavat valvonnan ja tiedonvaihdon toimittajien ja muiden toimitusketjun osapuolten välillä.
”Pandemia sai aikaan ajattelun muutoksia. Ensinnäkin aloimme ymmärtää, kuinka tärkeää on olla yhteydessä asiakkaaseen. Toiseksi aloimme ymmärtää, kuinka tärkeää on minimoida inhimillinen tekijä toimitusprosessissa – sen vuoksi aloimme tarjota multimodaalista palvelua, joka perustuu rautatietoimituksiin. Kolmanneksi meidän ei pidä rajoittua vain yhteen toimitustapaan, vaan meidän pitäisi mennä eteenpäin kehityksen mukana”, lisää Mark Risenbreg, Integrated Solutions Manager.
Merikuljetusmarkkinoilla on ollut viimeisten kolmen vuoden aikana paljon vaikeuksia: kuljetushintojen nousu vähensi tavaroiden Kiinasta tuonnin kannattavuutta; kysynnän lasku ja koronarajoitukset toivat ongelmia vakaaseen tuotantoympäristöön ja kaupankäyntiin.
”Globaalin merirahdin tilanteessa näkyy, että rahdin kysynnän lasku luo edelleen paineita merirahdin hintojen laskemiselle. Merirahdin hinnat nousivat merkittävästi koronapandemian aikana ja ylsivät korkeimmalle tasolle 12 vuoteen globaalin kysynnän kiihtyessä ja toimitusketjujen kärsiessä viivästyksistä. Freightosin globaalin konttirahti-indeksin (Global Container Freight Index) enimmäisarvo nousi 10 000–11 000 dollariin 40 jalan kontista syksyllä 2021‚ mikä oli seitsemän kertaa enemmän kuin vuoden 2020 alussa. Noustuaan ennätyslukemiin globaalin pandemian aikana merirahdin hinnat ovat olleet laskussa kesästä 2022 alkaen. Globaali konttirahdi-indeksi on toukokuussa 2023 peräti 80 prosenttia viime vuotta alhaisempi. Tällä hetkellä Freightosin Baltian alueen globaali kontti-indeksi (Baltic Global Container Index) osoittaa, että markkinat ovat samalla tasolla kuin alkuvuodesta 2020: indeksin keskimääräinen arvo on 1 400–1 500 dollaria 40 jalan kontista”, painottaa Elena Vysotskaya, AsstrAn Marketing Analyst.
Koronapandemia kärjisti toimitusketjua jo ennestään vaivanneita ongelmia ja nosti näkyvyyden, kestävyyden ja digitalisaation merkityksen etusijalle. Aiemmin kustannuksia voitiin vähentää yksinkertaistamalla toimintoja, pidentämällä toimitusaikoja ja käyttämällä edullista työvoimaa. Nykypäivänä ketteryys, näkyvyys, automaatio ja koulutettu työvoima ovat edellytyksiä paremmalle päätöksenteolle ja korkealle laadulle, jotka kattavat kaikki integroitujen toimitusketjujen työvirrat.
Kirjoittaja: Aneta Kowalczyk.