Ramilya Akhmetova
Trans-Kaspian kansainvälinen kuljetusreitti (Trans-Caspian International Transport Route, TITR) kulkee Kiinan, Kazakstanin, Kaspianmeren, Azerbaidžanin ja Georgian kautta. Reitillä kuljetetaan vuosittain jopa 10 miljoonaa tonnia lastia, mukaan lukien 200 000 Eurooppaan suuntaavaa konttia. Kuljetusvolyymi on varsin suuri reitillä käytettävissä olevaan infrastruktuuriin nähden.
Trans-Kaspian kansainvälinen kuljetusreitti perustettiin vuonna 1996 Kaspianmerta ympäröivien maiden ja Kiinan välisten kuljetusten nopeuttamiseksi.
Heti kuljetuskäytävän käyttöönoton jälkeen tuli ilmi lukuisia kuljetuskapasiteettiin vaikuttavia ongelmia, jotka liittyivät vanhentuneisiin teihin ja rautateihin sekä ajoneuvojen ja rajanylityspaikoilla siirtokuormauksessa käytettävien teknisten välineiden puutteeseen. Sittemmin alueen maat ovat kiinnittäneet enemmän huomiota infrastruktuurin kehittämiseen ja parantamiseen sekä uusien kuljetusreittien rakentamiseen.
Tällä hetkellä Trans-Kaspian kansainvälinen kuljetusreitti on yksi Vyö ja tie -hankkeen pääreiteistä. Sillä on merkittävä rooli Kiinan taloudellisessa kehityksessä, ja sen kautta kulkee suuri osa alueen lastiliikenteestä. Kaspianmeren valtioissa on käynnissä laajoja hankkeita, joissa kehitetään infrastruktuuria, rakennetaan jakelukeskuksia, perustetaan vapaakauppa-alueita ja luodaan ”tulevaisuuden satamia” kiinalaisen kauttakulkuliikenteen houkuttelemiseksi.
Kazakstanin edullinen maantieteellinen sijainti Trans-Kaspian kansainvälisen kuljetusreitin varrella tarjoaa vahvan kannustimen investoinneille alueen kuljetuskäytävään. Kazakstanin hallituksen prioriteettina on houkutella investointeja Trans-Kaspian kansainvälisen kuljetusreitin kehittämiseen. Tällä tulee olemaan myönteinen taloudellinen vaikutus Keski-Aasian maihin.
Reitillä on useita pullonkauloja, jotka tullaan poistamaan toimitusaikojen nopeuttamiseksi. Infrastruktuurin kapasiteettiin investoiminen on reitin varrella oleville maille ensisijaisen tärkeää, ja se tulee edistämään tehokasta, korkealaatuista ja hyvin koordinoitua yhteistyötä logistiikkaprosessin kaikissa vaiheissa.
”AsstrA-Associated Traffic AG pitää tätä reittiä strategisesti merkittävänä, jotta voimme tarjota tehokkaita logistiikkaratkaisuja asiakkaillemme Turkissa, Euroopassa, Kiinassa ja Kazakstanissa. Tällä hetkellä vaihtoehtona Turkista Kazakstaniin suuntautuville tiekuljetuksille ovat rautatiekuljetukset. Toimitusaika on pidempi, mutta hinnat ovat melko edulliset. Kun kyseessä on raskas lasti tai kun toimitus suunnitellaan kolme tai neljä kuukautta etukäteen, lasti voidaan toimittaa Turkista, Georgiasta tai Azerbaidžanista Kazakstaniin puolitoista tai jopa kaksi kertaa pienemmin kustannuksin.
Meillä on hyvät yhteistyösuhteet reitin keskeisiin palveluntarjoajiin ja kehitämme olosuhteita koko ajan asiakkaidemme kannalta edullisemmiksi. Tämänhetkisten kansainvälisten rajoitteiden ja pakotteiden vuoksi Trans-Kaspian kansainvälinen kuljetusreitti on erinomainen ratkaisu sekä lähettäjille että vastaanottajille”, toteaa Ramilya Akhmetova, AsstrA-Associated Traffic AG:n Branch Manager Kazakstanissa.
Kirjoittaja: Malika Arzuyeva.