Ajoneuvomarkkinat ovat hitaasti toipumassa koronaviruskriisin vaikutuksista, mutta sääntelemättömät toimitusketjut aiheuttavat ajoneuvovalmistajille edelleen vaikeuksia. Puolijohdepula ja polttoaineen nopeat hinnannousut ovat johtaneet korkeaan inflaatioon, joka jatkuu yhä. Nopeassa kehityksessä oleva ajoneuvoteollisuus kohtaa tänä vuonna monia haasteita, joihin kuuluu muun muassa hiilidioksidipäästöjen nollatavoite vuoteen 2035 mennessä.
Ajoneuvoteollisuuden tila Euroopassa
Sähköajoneuvojen määrä kaksinkertaistui vuonna 2021 nousten lähes 10 prosenttiin. Kattavan latausverkoston rakentaminen ja tarvittavien raaka-aineiden saatavuuden takaaminen ovat tärkeitä edellytyksiä Euroopan ilmastotavoitteiden saavuttamiselle. Ajoneuvoteollisuuden hiilidioksidipäästöt ovat puolittuneet viimeisten 15 vuoden aikana ja energian kulutus on vähentynyt samana aikana neljänneksen.
Ajoneuvoteollisuuden toimijat ovat pääasiassa sitoutuneet turvallisten ja älykkäiden kuljetusratkaisujen tarjoamiseen. EU on vahvistamassa johtoasemaansa tieturvallisuudessa: tieliikennekuolemien määrä on vähentynyt vuosittain yli 17 prosentilla. Lisäksi Euroopan autonvalmistajien yhdistys (ACEA) pyrkii kaikin tavoin saavuttamaan Vision Zero ‑tavoitteen, jonka mukaan tieliikennekuolemien määrä pyritään vähentämään lähes nollaan vuoteen 2050 mennessä, ja vetoaakin ajoneuvojen varustamiseksi kehittyneillä kuljettajaa avustavilla järjestelmillä.
Euroopan teillä liikkuvien ajoneuvojen keskimääräinen ikä on valitettavasti kasvussa: henkilöautoilla se on 12 vuotta, kuorma-autoilla 14 vuotta, minibusseilla 12 vuotta ja linja-autoilla 13 vuotta. Tästä syystä uusien sähköajoneuvojen hintojen tulee olla eurooppalaisten kuljettajien ulottuvilla. Toimitusketjukatkosten vuoksi autojen tuotanto väheni 8 prosenttia vuonna 2021, mikä johti ajoneuvojen myynnin laskuun.
Kuorma-autokalusto
ACEA:n vuonna 2020 keräämät tiedot osoittavat, että 27 EU-maassa (Yhdistynyt kuningaskunta pois lukien) rekisteröitiin 1,2 prosenttia enemmän ajoneuvoja kuin vuonna 2019. Vuoden 2020 lopussa EU-maissa, Euroopan vapaakauppaliiton maissa ja muutamilla muilla alueilla henkilöautojen määrä lisääntyi 1,6 prosenttia, pakettiautojen 2,9 prosenttia ja kuorma-autojen 2,1 prosenttia. Linja-autojen rekisteröinnit sen sijaan vähenivät 1,3 prosenttia. Alueella rekisteröityjen ajoneuvojen kokonaismäärä on 405,3 miljoonaa.
Kuorma-autoja oli vuonna 2019 eniten Yhdysvalloissa, jossa niitä oli 58,4 miljoonaa. EU:ssa oli rekisteröityjä kuorma-autoja 39,3 miljoonaa, Kiinassa 25,7 miljoonaa, Japanissa 14,3 miljoonaa ja Meksikossa 10,4 miljoonaa. Keskimäärin vanhinta kuorma-autokalusto on Kreikassa (keskimääräinen ikä 21,4 vuotta) ja uusinta Itävallasta (keskimääräinen ikä 7 vuotta).
Euroopan talouden perusta
Puolijohdekriisistä, varaosien saatavuusongelmista ja energian hintojen noususta huolimatta EU:n bruttokansantuote kasvoi 5,3 prosenttia vuonna 2021 ja 3,6 prosenttia vuonna 2022. Vaikka Venäjän hyökkäys Ukrainaan on johtanut inflaation nopeutumiseen, Euroopan komissio ennustaa BKT:n kasvavan vuonna 2023 vielä 2,8 prosenttia.
Ajoneuvoteollisuus on Euroopan talouden perusta. Vuonna 2021 Euroopassa ja Keski-Aasiassa oli toiminnassa 301 tehdasta, joissa tehtiin kokoonpanoa ja moottorien valmistusta. Vuodesta 2017 lähtien 17 EU-maassa on ollut 226 toiminnassa olevaa tehdasta, joista 134 valmisti henkilöautoja.
Euroopassa on 41 tehdasta, jotka valmistavat kaupallisia matkustaja-ajoneuvoja, 52 tehdasta, jotka valmistavat kuorma-autoja, ja 66 tehdasta, jotka valmistavat linja-autoja. Lisäksi Euroopassa on 72 tehdasta, jotka valmistavat moottoreita, ja 18 tehdasta, jotka valmistavat akkuja.
ACEA:n tietojen mukaan enintään 3,5 tonnin kuorma-autot valmistetaan pääasiassa Espanjassa, Ranskassa ja Saksassa. Saksassa valmistetaan eniten yli 16 tonnin kokonaispainoisia kuorma-autoja; Saksan jälkeen suurimmat valmistajat ovat Alankomaat ja Ranska.
Polttomoottoriautojen kielto vuodesta 2035 eteenpäin
Sähköajoneuvot ovat olleet ajoneuvoteollisuuden ensisijaisena tavoitteena jo 30 vuoden ajan. EU:n ympäristöministerit ovat hyväksyneet polttomoottoriautojen myyntiä ja rekisteröintiä koskevan kiellon, joka tulee voimaan vuonna 2035. Siitä eteenpäin on mahdollista rekisteröidä vain akku- tai vetykäyttöisiä autoja. Polttomoottori- ja hybridiajoneuvoilla voi ajaa niiden käyttöiän loppuun asti. EU-päättäjät ennakoivat, että julkisten latausasemien määrä kasvaa 15-kertaiseksi vuoteen 2030 mennessä.
Ajoneuvoteollisuuden logistiikka
Ajoneuvoteollisuuden logistiikassa kolme vilkkainta Euroopan sisäistä reittiä olivat vuonna 2022 Tšekki–Saksa, Saksa–Ranska ja Saksa–Puola. Suurimman osan lähetysvolyymistä muodostivat ajoneuvojen varaosat ja lisävarusteet, matkustajakuljetuksessa käytettävät ajoneuvot sekä renkaat.
”Mitä tulee ajoneuvoteollisuuden erilaisten tavaratyyppien kuljetuksiin Euroopan sisällä, toimituksia tehtiin viime vuonna eniten Saksan sisällä, Romaniasta Bulgariaan sekä Saksasta Tšekkiin, joista viimeksi mainitulla reitillä AsstrAn liikevaihto kasvoi 135 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Ajoneuvoteollisuus on kehittymässä dynaamisesti erityisesti sähköisen liikkuvuuden suhteen. Sitä mukaa kun polttomoottoriautoista luovutaan, logistiikan palveluntarjoajat joutuvat todennäköisesti huolehtimaan akkujen turvallisesta kuljettamisesta ottaen huomioon, että ne on luokiteltu vaarallisiksi aineiksi”, tiivistää Dorota Kaczorowska-Lada, joka on Global Key Account Manager AsstrAn Automobile & Mobility Industry Logistics ‑yksikössä.
Kirjoittaja: Kamila Rynkiewicz.