VAKUUTUKSET
  • +358 4497 00571
    Kotka
    • Kotka
    • Varsova
    • Zurich
  • finland@asstra.fi
    • International
    • Deutschland
    • España
    • France
    • Italia
    • Lietuva
    • Magyarország
    • Polska
    • România
    • Türkiye
    • United Kingdom
    • USA
    • Казахстан
    • Узбекистан
    • Україна
    • Azərbaycan
    • Česká republika
    • 中国-中文
    • საქართველოს
    • България
  • TOIMITTAJAN PORTAALI
AsstrA.fi
  • ASSTRA
    • Tietoa yrityksestä
      • Esite
      • Yhteisön hyväksi
      • Historia, missio ja visio
      • Laadunvarmistus
      • Sertifikaatit ja järjestöt
      • Kestävä kehitys
      Yhteistyön edut
      Asstra numeroina
      Asiakkaiden palaute
      IT-ratkaisut
      • Sähköinen tiedonsiirto (EDI)
      Lehdistökeskus
      • Newsletter COVID-19
      • AsstrA-videot
      • Kansainväliset näyttelyt
      • AsstrA-uutiset
      • Uusimmat projektit
      Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
  • KULJETUS & PALVELUT
    • Maantiekuljetus
      Rahdin lentokuljetus
      • Lentorahti Kiinasta
      Merikuljetukset
      • Rahdin käsittely satamissa
      Multimodaalikuljetus
      Rautatiekuljetus
      • Toimitus ovelta ovelle
      • Palvelu rautatieasemilla
      • Suurnopeat konttijunat
      Osakuorman (LTL) kuljetus
      • Ristiin telakointi
      • Kuriiripalvelu
      • Express-pikalähetys
      Importer/Exporter of record, DDP
      Projektilogistiikka
      Varastointipalvelut
      Lastivakuutus
      Tullipalvelut
      Logistiikkakonsultointi
  • ALAN RATKAISUT
    • Alkoholituotteiden
      Autoteollisuus
      Elintarvikeuljetukset
      FMCG
      Kemikaalien kuljetus
      Kodinkoneiden ja elektroniikan
      Kosmetiikka
      Kuljetustuotanto
      Llääkkeiden
      Maataloustuotteiden
      Muotiteollisuus
      Rakennusmateriaalit
      Sellu ja paperi
      Teollisuuslaitteiden
      Metallurgia
      Vähittäismyynti
      Kaasu ja öljy
      Tupakkatuotteet
      Muut teollisuusalat
  • PALVELUMME
    • Alkoholi
      Arvokasta lastia
      Autojen kuljetus
      Elävien eläinten kuljetus
      Irtolasti
      Jäähdytetty rahti
      Kaakaon ja kaakaopapujen
      Lannoitteet
      Nestemäisen lastin
      Oliivien, hedelmien, vihannesten
      Puupelletit ja puutavara
      Raskaan lastin
      Renkaat
      Siitosmunien
      Vaarallisten aineiden
  • TOIMITTTAJAT
    • Toimittajaportaali
      EPI
      Lauttapalvelut
      Liikkeen rajoittaminen
      Maksut
      Polttoainekortit
      AsstrA Visibility
      ILMOITUS LASTISTA
  • YHTEYSTIEDOT
    • AsstrAn toimistot
      Henkilöstöosasto
      Markkinointiosasto
      Ota yhteyttä asiantuntijaan
      Yritysetiikka
  • Uramahdollisuudet
    • Uramahdollisuudet
      Avoimet työpaikat
      Työharjoittelu
      Henkilöstöosasto
  • ASSTRA
    • Asstra numeroina
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Asiakkaiden palaute
    • Tietoa yrityksestä
      • Esite
      • Yhteisön hyväksi
      • Historia, missio ja visio
      • Laadunvarmistus
      • Sertifikaatit ja järjestöt
      • Kestävä kehitys
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Yhteistyön edut
    • Lehdistökeskus
      • Newsletter COVID-19
      • AsstrA-videot
      • Kansainväliset näyttelyt
      • AsstrA-uutiset
      • Uusimmat projektit
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • IT-ratkaisut
      • Sähköinen tiedonsiirto (EDI)
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Kuljetus & palvelut
    • Rahdin lentokuljetus
      • Lentorahti kiinasta
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Logistiikkakonsultointi
    • Maantiekuljetus
    • Projektilogistiikka
    • Merikuljetukset
      • Rahdin käsittely satamissa
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Varastointipalvelut
    • Multimodaalikuljetus
    • Lastivakuutus
    • Rautatiekuljetus
      • Toimitus ovelta ovelle
      • Palvelu rautatieasemilla
      • Suurnopeat konttijunat
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Tullipalvelut
    • Osakuorman (LTL) kuljetus
      • Ristiin telakointi
      • Kuriiripalvelu
      • Express-pikalähetys
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Importer/Exporter of record, DDP
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Alan ratkaisut
    • Alkoholituotteiden
    • Autoteollisuus
    • Elintarvikeuljetukset
    • FMCG
    • Kemikaalien kuljetus
    • Kodinkoneiden ja elektroniikan
    • Kosmetiikka
    • Kaasu ja öljy
    • Kuljetustuotanto
    • Llääkkeiden
    • Maataloustuotteiden
    • Muotiteollisuus
    • Rakennus- ja remontointimateriaalien
    • Sellu ja paperi
    • Teollisuuslaitteiden
    • Metallurgia
    • Vähittäismyynti
    • Tupakkatuotteet
    • Muut teollisuusalat
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Palvelumme
    • Alkoholi
    • Arvokasta lastia
    • Autojen kuljetus
    • Elävien eläinten kuljetus
    • Irtolasti
    • Jäähdytetty rahti
    • Kaakaon ja kaakaopapujen
    • Lannoitteet
    • Nestemäisen lastin
    • Oliivien, hedelmien ja vihannesten
    • Puupelletit ja puutavara
    • Raskaan lastin
    • Renkaat
    • Siitosmunien
    • Vaarallisten aineiden
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Toimitttajat
    • Toimittajaportaali
    • EPI
    • Lauttapalvelut
    • Liikkeen rajoittaminen
    • Maksut
    • Polttoainekortit
    • AsstrA Visibility
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Yhteystiedot
    • AsstrAn toimistot
    • Henkilöstöosasto
    • Markkinointiosasto
    • Ota yhteyttä asiantuntijaan
    • Yritysetiikka
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Uramahdollisuudet
    • Avoimet työpaikat
    • Työharjoittelu
    • Henkilöstöosasto

Lähetä kuljetuskysely ja lähetämme sinulle nopeasti lähetystarjouksen

Kuljetukseen hyväksyttävän määrän alaraja on 1 kuormalava ja/tai yli 500 kg:n lasti. Jos lasti painaa alle 500 kg, pyydämme käyttämään LTL-osakuormakuljetusta  tai lentokuljetusta.. AsstrA-yritys ei toimita henkilökohtaisen omaisuuden kuljetuksia.

*Otathan huomioon, että AsstrA-Associated Traffic AG ei toimi yksityisten henkilöiden tai yksityisten yrittäjien kanssa.
+
Lisäpalvelut
Viestintätapa
  • ASSTRA
  • Lehdistökeskus
  • AsstrA-uutiset
  • 2023
  • 03
  • Maailmanlaajuinen kuljettajapula

Maailmanlaajuinen kuljettajapula

Luku AsstrA-uutiset   Päiväys 22.03.2023  
Maailmanlaajuinen kuljettajapula
Vitali Eremenco

Vitali Eremenco

Kuljettajapulasta on muodostunut ympäri maailmaa kriittinen ongelma, joka uhkaa paitsi toimitusketjujen vakautta, myös taloutta, joka on jo kärsinyt pandemiasta, Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan ja nopeasta inflaatiosta.

Kansainvälisen maantiekuljetusliitto IRU:n vuonna 2021 julkaiseman raportin mukaan Euroopassa, Yhdysvalloissa, Meksikossa, Argentiinassa, Keski-Aasiassa ja Kaakkois-Aasiassa on yli 2,6 miljoonaa avointa raskaan ajoneuvon kuljettajan paikkaa. Avoimia paikkoja on prosentuaalisesti eniten Euraasiassa (18 %) ja Turkissa (15,4 %). Euroopan maissa on tällä hetkellä 425 000 liikenteenharjoittajan vaje, joka tulee vuoden 2023 loppuun mennessä kasvamaan 14 %.

Vuosina 2020–2021 avointen kuljettajapaikkojen määrä kasvoi Euroopassa 42 %. Yhdistyneessä kuningaskunnassa rahdinkuljettajien vaje oli 100 000, Puolassa ja Saksassa 80 000 ja Romaniassa 71 000. Meksikossa avointen paikkojen määrä kasvoi 30 % ja Kiinassa ennätykselliset 140 %.

Edellä esitetyt luvut kertovat siitä, että kuljettajan ammatin houkuttelevuus on vähentynyt samalla, kun kuljetuspalveluiden kysyntä on pysynyt suurena. Tämä johtuu seuraavista tekijöistä:

Pula nuorista osaajista

Vuoteen 2026 mennessä avointen raskaan ajoneuvon kuljettajien paikkojen määrä Euroopassa tulee kasvamaan 60 %:iin, sillä nykyiset kuljettajat ovat eläköitymässä eikä alalle hakeudu riittävästi nuoria. Monilla alueilla vain 6–7 % raskaan ajoneuvon kuljettajista on alle 25-vuotiaita ja – Kiinaa ja Meksikoa lukuun ottamatta – yli 55-vuotiaita on viisi kertaa tätä enemmän. Yhdysvalloissa ja Euroopan maissa iäkkäämpiä liikenteenharjoittajia on kolmasosa kaikista alan ammattilaisista. Keski-ikä on korkein Euroopassa, 47 vuotta.

Naiskuljettajien pieni osuus

Vaikka naisten työttömyysaste on joillakin alueilla korkea, vain pieni osa raskaan ajoneuvon kuljettajista on naisia. Espanjassa on Euroopan suurin naistyöttömyys (14 %) mutta vain 2 % raskaan ajoneuvon kuljettajista on siellä naisia. Euroopassa, Meksikossa, Argentiinassa, joissakin IVY-maissa, Aasiassa ja Ukrainassa 3 % kuljettajista on naisia. Tilanne on hiukan parempi Yhdysvalloissa (8 %) ja Kiinassa (5 %).

Vaativat työolosuhteet

Kuljetusalan työntekijäpula johtuu osittain alan vaativista työolosuhteista. Nuorten alalle hakeutumista vähentävät yöpymiseen sopivien turvallisten pysäköintialueiden puute, pitkät odotusajat ennen lastausta ja purkamista sekä se, että kuljettajilla ei ole pääsyä lastaus- ja purkupaikkojen saniteettitiloihin. Lisäksi kansainväliset kuljetukset edellyttävät pitkiä poissaoloja kotoa. Kuljettajat voivat joutua jonottamaan Euroopan unionin ulkorajoilla tunteja, päiviä tai jopa viikkoja. He joutuvat toisinaan myös purkamaan ja lastaamaan raskaita tavaroita käsin.

Kuljettajan vähimmäisikä ja ajokortin hinta

Ammattikuljettajien vähimmäisikä on joissakin EU-maissa edelleen 21 vuotta, mikä on este koulunsa päättäville nuorille. IRU kannustaa laskemaan vähimmäisiän 18 vuoteen ja mahdollistamaan koulutuksen aloittamisen 17-vuotiaana. Myös ajokortin ja kuljettajakoulutuksen kustannukset vähentävät ammatin houkuttelevuutta. Esimerkiksi Ranskassa kuorma-autokortin suorittaminen maksaa 5 300 euroa, mikä on kolme kertaa enemmän kuin keskimääräinen vähimmäispalkka kuukaudessa.

”Kuljetus- ja logistiikkayrityksillä on vaikeuksia löytää liikenteenharjoittajia. Puolalaiset yritykset tekevät usein yhteistyötä ulkomaisten kuljettajien kanssa, mistä aiheutuu vaikeuksia kielimuurin vuoksi. Me AsstrAlla huomioimme markkinoiden olosuhteet, sopeudumme niiden vaatimuksiin ja panostamme vieraiden kielten osaamiseen voidaksemme olla lähempänä sekä asiakkaitamme että liikenteenharjoittajia. Paikallisten markkinoiden tuntemuksemme parantaa kuljetusprosessien koordinointia”, toteaa Vitali Eremenco, AsstrA Groupin Puolassa toimiva Deputy Director of Operations and Road Transport Operations.

Kirjoittaja: Kamila Rynkiewicz.

Maantiekuljetus Multimodaalikuljetus Osakuorman (LTL) kuljetus

Suosittuja julkaisuja

Aasiasta Eurooppaan Trans-Kaspian reitin kautta

Aasiasta Eurooppaan Trans-Kaspian reitin kautta

Päiväys 10.05.23   Luku AsstrA-uutiset
Ajoneuvoteollisuuden haasteet ja ennusteet

Ajoneuvoteollisuuden haasteet ja ennusteet

Päiväys 26.04.23   Luku AsstrA-uutiset
Maailmanlaajuinen kuljettajapula

Maailmanlaajuinen kuljettajapula

Päiväys 22.03.23   Luku AsstrA-uutiset
© 1995-2023   AsstrA-Associated Traffic AG   |  Incoterms  |  Sanasto |  Logistiikkaopas  |  Yksityisyyden suoja  |  Evästeet  |  Näkyvyyden yksityisyyden suoja  |  Usein kysyttyä |  Yleiset ehdot kuljetuspalveluiden tarjoamiselle asiakkaille
Kotka, Kyminlinnantie 4, 129164