
Vitali Eremenco
Kuljettajapulasta on muodostunut ympäri maailmaa kriittinen ongelma, joka uhkaa paitsi toimitusketjujen vakautta, myös taloutta, joka on jo kärsinyt pandemiasta, Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan ja nopeasta inflaatiosta.
Kansainvälisen maantiekuljetusliitto IRU:n vuonna 2021 julkaiseman raportin mukaan Euroopassa, Yhdysvalloissa, Meksikossa, Argentiinassa, Keski-Aasiassa ja Kaakkois-Aasiassa on yli 2,6 miljoonaa avointa raskaan ajoneuvon kuljettajan paikkaa. Avoimia paikkoja on prosentuaalisesti eniten Euraasiassa (18 %) ja Turkissa (15,4 %). Euroopan maissa on tällä hetkellä 425 000 liikenteenharjoittajan vaje, joka tulee vuoden 2023 loppuun mennessä kasvamaan 14 %.
Vuosina 2020–2021 avointen kuljettajapaikkojen määrä kasvoi Euroopassa 42 %. Yhdistyneessä kuningaskunnassa rahdinkuljettajien vaje oli 100 000, Puolassa ja Saksassa 80 000 ja Romaniassa 71 000. Meksikossa avointen paikkojen määrä kasvoi 30 % ja Kiinassa ennätykselliset 140 %.
Edellä esitetyt luvut kertovat siitä, että kuljettajan ammatin houkuttelevuus on vähentynyt samalla, kun kuljetuspalveluiden kysyntä on pysynyt suurena. Tämä johtuu seuraavista tekijöistä:
Pula nuorista osaajista
Vuoteen 2026 mennessä avointen raskaan ajoneuvon kuljettajien paikkojen määrä Euroopassa tulee kasvamaan 60 %:iin, sillä nykyiset kuljettajat ovat eläköitymässä eikä alalle hakeudu riittävästi nuoria. Monilla alueilla vain 6–7 % raskaan ajoneuvon kuljettajista on alle 25-vuotiaita ja – Kiinaa ja Meksikoa lukuun ottamatta – yli 55-vuotiaita on viisi kertaa tätä enemmän. Yhdysvalloissa ja Euroopan maissa iäkkäämpiä liikenteenharjoittajia on kolmasosa kaikista alan ammattilaisista. Keski-ikä on korkein Euroopassa, 47 vuotta.
Naiskuljettajien pieni osuus
Vaikka naisten työttömyysaste on joillakin alueilla korkea, vain pieni osa raskaan ajoneuvon kuljettajista on naisia. Espanjassa on Euroopan suurin naistyöttömyys (14 %) mutta vain 2 % raskaan ajoneuvon kuljettajista on siellä naisia. Euroopassa, Meksikossa, Argentiinassa, joissakin IVY-maissa, Aasiassa ja Ukrainassa 3 % kuljettajista on naisia. Tilanne on hiukan parempi Yhdysvalloissa (8 %) ja Kiinassa (5 %).
Vaativat työolosuhteet
Kuljetusalan työntekijäpula johtuu osittain alan vaativista työolosuhteista. Nuorten alalle hakeutumista vähentävät yöpymiseen sopivien turvallisten pysäköintialueiden puute, pitkät odotusajat ennen lastausta ja purkamista sekä se, että kuljettajilla ei ole pääsyä lastaus- ja purkupaikkojen saniteettitiloihin. Lisäksi kansainväliset kuljetukset edellyttävät pitkiä poissaoloja kotoa. Kuljettajat voivat joutua jonottamaan Euroopan unionin ulkorajoilla tunteja, päiviä tai jopa viikkoja. He joutuvat toisinaan myös purkamaan ja lastaamaan raskaita tavaroita käsin.
Kuljettajan vähimmäisikä ja ajokortin hinta
Ammattikuljettajien vähimmäisikä on joissakin EU-maissa edelleen 21 vuotta, mikä on este koulunsa päättäville nuorille. IRU kannustaa laskemaan vähimmäisiän 18 vuoteen ja mahdollistamaan koulutuksen aloittamisen 17-vuotiaana. Myös ajokortin ja kuljettajakoulutuksen kustannukset vähentävät ammatin houkuttelevuutta. Esimerkiksi Ranskassa kuorma-autokortin suorittaminen maksaa 5 300 euroa, mikä on kolme kertaa enemmän kuin keskimääräinen vähimmäispalkka kuukaudessa.
”Kuljetus- ja logistiikkayrityksillä on vaikeuksia löytää liikenteenharjoittajia. Puolalaiset yritykset tekevät usein yhteistyötä ulkomaisten kuljettajien kanssa, mistä aiheutuu vaikeuksia kielimuurin vuoksi. Me AsstrAlla huomioimme markkinoiden olosuhteet, sopeudumme niiden vaatimuksiin ja panostamme vieraiden kielten osaamiseen voidaksemme olla lähempänä sekä asiakkaitamme että liikenteenharjoittajia. Paikallisten markkinoiden tuntemuksemme parantaa kuljetusprosessien koordinointia”, toteaa Vitali Eremenco, AsstrA Groupin Puolassa toimiva Deputy Director of Operations and Road Transport Operations.
Kirjoittaja: Kamila Rynkiewicz.