Mark Risenberg
Venäjän käynnistettyä hyökkäyksensä Ukrainaan Ukrainan toimitusketjujen osapuolet ovat joutuneet sopeutumaan toisenlaisiin olosuhteisiin. Joidenkin lastityyppien kauttakulkuvirrat on mahdollista ohjata saavuttamattomien alueiden ympäri; joidenkin lastityyppien toimitusjärjestelmät joudutaan taas uudistamaan täysin.
Pahiten ovat kärsineet ukrainalaisen viljan lastivirrat – joilla on myös suurin globaali merkitys. Odessan sataman saarron vuoksi ei voida enää luottaa multimodaalisiin toimitusjärjestelmiin, joilla vilja kuljetetaan viljakuorma-autoilla Ukrainan Mustanmeren rannikolle lastattavaksi merialuksiin.
Useiden valtioiden ja järjestöjen edustajat ovat tehneet jo kuukausien ajan yhteistyötä löytääkseen tähän ongelmaan kansainvälisen ratkaisun.
Vuoden 2022 lopussa Ukrainan viranomaiset käynnistivät humanitaarisen Grain from Ukraine ‑ruokaohjelman. Viranomaisten, kansalaisjärjestöjen ja yksityisten yritysten tuella ukrainalaista viljaa toimitetaan sen kautta Afrikan maihin, joiden asukkaat tarvitsevat viljaa kipeästi. Parhaillaan tarkastellaan vaihtoehtoisia kuljetusjärjestelmiä muissa maanosissa toimivia kaupallisia ostajia varten.
”AsstrA-Associated Traffic AG seuraa Ukrainan tilannetta tarkasti. Hyökkäyksen ensimmäisestä päivästä alkaen asiantuntijatiimimme on järjestänyt lukuisia reittejä uudelleen varmistaakseen, että asiakkaidemme tavarat saadaan toimitettua perille. Kattavasta logistiikkatarjonnastamme löytyy ratkaisut vaihtoehtoisia viljan toimitusjärjestelmiä varten”, kertoo Mark Risenberg, AsstrAn Integrated Solutions Manager. ”Paras ratkaisu on edelleen viljan kuljettaminen multimodaalisesti viemällä se ensin viljakuorma-autoilla Ukrainasta ja siirtämällä se sitten laivoihin Baltian satamissa.”
Erikoisajoneuvoilla toteutettavien toimitusten lisäksi multimodaalisia kuljetuksia voidaan tehdä Bulgariassa sijaitsevan Varnan sataman kautta ja – kulloisenkin reitin sopivuudesta riippuen – Istanbulin, Rotterdamin tai Koperin merisatamien kautta siten, että lasti lastataan uudelleen irtolastiterminaalissa Puolassa.
Kaupan alan toimijoille AsstrAn tiimi on kehittänyt erillisen toimitusjärjestelmän käyttäen yhtiön omaa Puolan Błoniessa sijaitsevaa varastoa.
”Jokaiseen tarjoamaamme kuljetusvaihtoehtoon liittyy sekä etuja että nyansseja, jotka on tärkeä ottaa huomioon kuljetuksia suunniteltaessa. Käsittelemme jokaisen asiakaspyynnön tapauskohtaisesti asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden”, tiivistää Mark Risenberg.