
Natalia Iwanowa-Kolakowska
Maailmaa koettelee globaali ruokakriisi, joka on koronaviruspandemian ja polttoaineen hinnannousun seurausta. Venäjän täysimittainen hyökkäys Ukrainaan tulee kärjistämään tätä miljooniin ihmisiin kohdistuvaa kriisiä nostamalla elintarvikkeiden ja elektroniikan hintoja ympäri maailmaa todetaan YK:n julkaisemassa raportissa.
Natalia Iwanowa-Kolakowska, AsstrAn EU-alueen Deputy Regional Director, kertoo tarkemmin, kuinka merireittien katkeaminen tulee vaikuttamaan maailmanlaajuisiin toimitusketjuihin ja millä logistiikan työkaluilla näihin uuden todellisuuden asettamiin haasteisiin voidaan vastata.
Ruokakriisi
”Tämänhetkinen ruokakriisi on pääasiassa kolmen tekijän seurausta: Ensinnäkin vuonna 2021 oli useita ilmastokatastrofeja, kuten kuivuusjaksoja Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, tulvia Australiassa ja epätavallisia helteitä Euroopassa. Toiseksi toimitusketjuissa on ollut katkoksia, jotka ovat johtuneet koronaviruspandemiasta ja siihen liittyvistä viranomaisten torjuntatoimista, kuten Kiinan kansantasavallan ”nollatoleranssista”. Kolmanneksi Venäjän täysimittainen hyökkäys Ukrainaan on aiheuttanut taloudellisia ”shokkiaaltoja” ympäri maailmaa.
Venäjän hyökättyä Ukrainaan Venäjän laivasto saartoi maan satamat, minkä seurauksena 20 miljoonaa tonnia vientiin tarkoitettua viljaa, maissia ja auringonkukansiemeniä jäi jumiin. Useiden maiden, kansainvälisten järjestöjen ja valtioista riippumattomien organisaatioiden edustajat ovat etsineet niille jo kuukausien ajan vaihtoehtoisia kuljetusratkaisuja. Yksi tarkastelluista viljan vientiratkaisuista oli viljan kuljettaminen maanteitse ja rautateitse Ukrainan eteläosista Puolassa olevaan Gdanskin satamaan, josta rahti voitaisiin kuljettaa meritse Afrikkaan. Kuljetukset olivat vilkkaimmillaan elokuussa 2022, jolloin viljaa vietiin 4,6 miljoonaa tonnia. Tästä määrästä 3 miljoonaa tonnia kuljetettiin meritse ja 1,6 miljoonaa tonnia maanteitse, rautateitse tai Tonavaa pitkin.
Ukrainan ja EU-maiden välinen raideleveyden ero vaikeuttaa vaihtoehtoisia kuljetusjärjestelmiä. Euroopassa ei ole myöskään rajattomasti viljan kuljetukseen tarkoitettuja ajoneuvoja, ja sadonkorjuun aikaan niitä on tuskin tarpeeksi edes EU:ssa tuotetun viljan kuljettamiseen. Sadonkorjuun aikaan kasvava volyymi vaatii kuljetuskapasiteetin optimointia ja viljan kuljetukseen tarkoitettujen ajoneuvojen määrän lisäämistä. Kuljetusajoneuvojen valmistaminen vie kuitenkin aikaa, energiaa ja rahaa.
On edelleen ehdottoman tärkeää kehittää Ukrainan rajanylityspaikkojen tehokkuutta muun muassa parantamalla eläinlääkärien saatavuutta ja rakentamalla tilapäisiä varastoja Ukrainan rajalle.
Viljaa Ukrainasta
The Guardian -lehden julkaisemien tietojen mukaan jopa 60 ukrainalaista viljan kuljetusalusta lähetetään vuoden 2023 alkupuoliskolla Afrikkaan nälänhädän estämiseksi maanosan köyhimmissä maissa.
Viranomaiset, kansalaisjärjestöt ja yksityiset yritykset toteuttavat tämän kuljetusjärjestelmän yhteistyössä. Ensimmäiset kolme laivaa on tarkoitus lähettää Odessasta Sudaniin, Somaliaan ja Jemeniin. Saksan rahoittama pilottialus on jo lähtenyt Etiopiaan.
AsstrA-Associated Traffic, jonka päätoimipaikka on Sveitsissä, aikoo myös jatkossa kehittää kuljetusjärjestelmiä, mukauttaa logistiikkatarjontaansa markkinoiden tarpeisiin ja laatia yksilöllisiä ratkaisuja jokaiselle yritysasiakkaalle huolimatta markkinanäkymien ajoittaisesta epävarmuudesta.
Kirjoittaja: Anastasiya Onoshko.