Marcin Nagodzinski
Vuoden viimeinen neljännes on joulua edeltävän ostossesongin aikaa. Jälleenmyyntiketjut valmistautuvat kiireiseen juhlasesonkiin täydentämällä varastojaan hyvissä ajoin ennen joulua, joissain tapauksissa jo kesällä. Logistiikka-ala pyrkii löytämään sesonkiin ratkaisuja, jotka minimoivat tilausten lisääntymisen vaikutuksia.
Etukäteissuunnittelulla on tärkeä osa sesonkiin valmistautumisessa. Ostosten kysynnän lisääntyessä tarvitaan data-analyysia, tehokasta tehtävien allokointia ja asiantuntevaa kuorman hallintaa.
”Myyntimääriä koskevista odotuksista keskusteleminen asiakkaiden kanssa on toimitusketjun suunnittelussa ehdottoman tärkeää. Jos emme tunne asiakkaidemme suunnitelmia, emme voi tarjota riittävästi varastotilaa. Sesonkiin valmistauduttaessa on hyötyä myös siitä, että tunnemme hyvin asiakkaan liiketoiminnan ja alan”, huomauttaa Marcin Nagodzinski, AsstrAn Sales Specialist.
Aiempien sesonkien tarkasteleminen auttaa tulevan sesongin suurtilausten ennakoinnissa ja toimittamisessa. Tarkastelussa on huomioitava useita tekijöitä, kuten myydyn tavaran määrä, palkattu lisätyövoima, käytetty varastotila, yleinen kysyntä ja logistiikan trendit. Lisäksi kannattaa laatia suunnitelma häiriötilanteita varten ja ottaa käyttöön järjestelmä pullonkaulojen havaitsemiseksi ennen kuin liikennemäärät lisääntyvät sesongin myötä.
”Myynti on jo useina vuosina ollut tavallista vilkkaampaa koko viimeisen neljänneksen ajan, ei ainoastaan joulukuussa. Tämä johtuu verkkokaupan nopeasta kehittymisestä ja siitä, että kuluttajat ovat aiempaa tietoisempia tavaran saatavuudesta ja siihen liittyvistä ongelmista. Lisäksi pandemia, hyökkäys Ukrainaan ja kiihtyvä inflaatio pidentävät toimitusaikoja. Asiakkaat ovat tietoisia näistä muutoksista ja tekevät jouluostoksensa hyvissä ajoin”, lisää Marcin Nagodzinski.
AsstrAn tarkastelu Euroopan sisäisestä tavaraliikenteestä kuluneiden kolmen vuoden ajalta osoittaa, että kuljetustilauksia tehdään vuoden jälkipuoliskolla keskimäärin 4,3 % enemmän kuin alkupuoliskolla. Tästä syystä kolmas neljännes on tilausten toimittamisen kannalta ratkaisevan tärkeä ajanjakso. Viimeisellä neljänneksellä tehdään selvästi muita neljänneksiä enemmän tilauksia muoti- ja kauneusalalla, pakkausalalla sekä rakennusmateriaalien alalla.
Kirjoittaja: Kamila Rynkiewicz.