Dmitri Krolov
Sähköisen liikenteen kehittäminen on nykyisessä talousympäristössä ensisijaisen tärkeää. Sen merkitys johtuu kuluttajien ympäristötietoisuuden lisääntymisestä, luonto- ja ilmasto-olosuhteista sekä teknologian kehittymisestä. Automarkkinoilla tapahtuvat muutokset tuovat monille yrityksille sekä mahdollisuuksia että haasteita.
Nykytilanne tilastojen valossa
Euroopan autonvalmistajien yhdistyksen (ACEA) mukaan akkusähköajoneuvojen myynti lisääntyi Euroopan unionissa tämän vuoden toisella neljänneksellä niin, että 9,9 prosenttia henkilöautojen rekisteröinneistä koski akkusähköajoneuvoja. Hybridiautojen osuus oli 8,7 %, kun se vuoden 2021 toisella neljänneksellä oli ollut 8,4 %, huolimatta siitä, että myytyjen yksiköiden määrä vähentyi. Samalla ajanjaksolla bensiini- ja dieselautojen määrä väheni merkittävästi ja oli 55,8 % markkinoista.
Samalla ajanjaksolla EU:ssa rekisteröityjen akkusähköajoneuvojen määrä lisääntyi 11,1 %. Espanjassa ja Ranskassa akkusähköajoneuvojen markkinaosuus kasvoi merkittävästi: Espanjassa 22,0 % ja Ranskassa 18,6 %. Osuus sen sijaan pieneni Italiassa 19,6 % ja Saksassa 0,5 %.
Ladattavien hybridiautojen määrä markkinoilla on kasvanut huolimatta myynnin merkittävästä vähentymisestä (-12,5 %). Tästä tekee poikkeuksen Espanja, jossa myynti on kasvanut 11,3 %.
Sähkökäyttöisten hybridiajoneuvojen myynti väheni Euroopan unionissa 2,2 % vuoden toisella neljänneksellä. Koska bensiini- ja dieselautojen myynti väheni merkittävästi, sähkökäyttöisten hybridiajoneuvojen kokonaisosuus kasvoi kuitenkin 22,6 %. EU:n neljällä suurimmalla markkina-alueella oli havaittavissa erisuuntaisia tuloksia. Suuntaus oli toisaalta kasvava Ranskassa (+7.2 %) ja Espanjassa (+2.7 %) ja toisaalta laskeva Italiassa (-9,3 %) ja Saksassa (-6,5 %).
Tulevaisuuden haasteita
Tiet, joilla liikennöi sähkö-, vety- tai kaasukäyttöisiä ajoneuvoja, on luokiteltava ”puhtaiksi liikennevyöhykkeiksi”. Monissa tapauksissa tarvittavaa lainsäädäntöä ei ole kuitenkaan vielä säädetty. Nykypäivänä monet välttämättömät hyödykkeet kuljetetaan maanteitse, ja näiden kuljetuspalveluiden kysyntä on kasvussa. Kuljetuskaluston omistajat, kuorma-autojen valmistajat ja energiantoimittajat panostavat yhä enemmän maantiekuljetusalan hiilineutraaliuteen. Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on tästä huolimatta haasteellista.
Jotta sähköisestä liikenteestä voi muodostua laajamittaisesti elinkelpoinen ala, kuljetusalalla on kehitettävä sekä vetypolttokennoteknologiaa että työntekijöiden siihen liittyvää osaamista. Lisäksi julkisen latausasemaverkoston infrastruktuuria on tuettava ottamalla käyttöön verkkovierailuratkaisuja.
Logistiikka-alalla on nykypäivän taloudessa keskeinen rooli ja sillä on merkittävä vaikutus maailmanlaajuiseen ilmastonmuutokseen. AsstrA on laatinut kestävyystavoitteet, jotka se aikoo saavuttaa vuoteen 2030 mennessä tehdäkseen osansa ympäristön suojelemiseksi ja alan hiilijalanjäljen vähentämiseksi.
”Kuljetusalalla on merkittävä vaikutus ympäristöön. Asiakkaiden tarpeet ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet huomioiden pyrimme vähentämään hiilidioksidipäästöjämme 50 prosenttia vuoteen 2023 mennessä”, sanoo Dmitri Krolov, AsstrAn Sustainable Development Manager. ”Tavoite on integroitu tiiviisti sekä taloudelliseen että sosiaaliseen kehityssuunnitelmaamme. Pyrimme saavuttamaan sen
- painottamalla ympäristöystävällisiä kuljetusmuotoja,
- käyttämällä ajoneuvoja, jotka täyttävät tiukimmat ympäristöluokitukset,
- suosimalla palveluntarjoajia, joiden kuorma-autot toimivat vaihtoehtoisilla polttoaineilla,
- toteuttamalla hiilidioksidipäästöjä vähentäviä IT-ratkaisuja ja
- järjestämällä työntekijöille koulutusta ympäristönsuojelun kannalta parhaista käytännöistä.”
Kirjoittaja: Kamila Rynkiewicz.