Ekaterina Lis
Lääkemarkkinat ovat kasvaneet kuluneiden parin vuoden aikana dynaamisesti suurelta osin koronaviruskriisin vuoksi. Hyvästä kannattavuudesta huolimatta lääkealaan ja erityisesti lääkkeiden kuljetuksiin liittyy kuitenkin merkittäviä riskejä ja suuri vastuu. Lääkevalmisteiden ja farmaseuttisten tuotteiden kuljetuksia säädellään erityisillä lainsäädännöllisillä ja kuljetuksia koskevilla vaatimuksilla.
Lääkkeiden maailmanlaajuisten logistiikkamarkkinoiden arvo oli vuonna 2021 arvioiden mukaan 78,5 miljardia dollaria ja sen ennustetaan kasvavan 8,6 % vuodessa vuosina 2022–2030. Koronaviruspandemia kiihdytti innovointeja lääkelogistiikan alalla ja vaikutti alaan merkittävästi vaikkakin lyhytaikaisesti.
Hallitukset ympäri maailmaa pyrkivät lisäämään terveydenhoitopalveluiden ja lääkkeiden saatavuutta koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Logistiikkayritykset ovat kehittäneet luotettavia toimitusketjuja, joiden avulla rokotteet voidaan saattaa kaikkien saataville. Uudet viruskannat ja uusien hoitojen kysyntä ajavat lääkemarkkinoita eteenpäin.
Lääkkeiden kysyntä kasvussa
Markkinoiden kasvu on lisännyt myös käsikauppatuotteiden, kuten vitamiini- ja hivenainevalmisteiden, yskän- ja flunssalääkkeiden, ruoansulatusta edistävien valmisteiden ja ihonhoitotuotteiden, kysyntää. Ambulanssipalveluiden merkityksen lisääntyminen sekä keskitettyjen ja kustannustehokkaampien jakelukanavien luominen lisäävät lääkelogistiikan kysyntää entisestään.
Lääkeyritykset ulkoistavat pakkaus- ja etiketöintitoimintoja yhä useammin. Lääkeala on kasvussa nousevilla markkinoilla Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Lääkevalmistajat luottavat paikallisiin logistiikkapalveluiden tarjoajiin, joilla on kokemusta lääkealalla. Puutteellinen prosessivalvonta ja heikko palvelunlaatu ovat lääkevalmistajille kuitenkin edelleen merkittäviä riskejä. Lääkealalla toimivien logistiikkayritysten on noudatettava tiukkoja alakohtaisia ja lakisääteisiä vaatimuksia.
Hyviä jakelutapoja (Good Distribution Practice) koskevissa ohjeissa on asetettu vaatimukset lääkkeiden säilyttämiselle ja kuljettamiselle EU-maiden välillä. Ohjeissa määritellään yhdenmukainen lähestymistapa lääkkeiden tukkukauppaan riittävän turvallisuuden ja laadun varmistamiseksi toimitusketjun kaikissa osissa oli sitten kyse valmistajista, jälleenmyyntiverkostosta tai sairaaloista.
Avaintekijänä lämpötila
Lääkekuljetuksissa on huolehdittava oikeasta lämpötilasta. Pienikin poikkeama valon tai kosteuden määrässä voi vaarantaa koko tuote-erän. Lämpöherkät rokotteet kuljetetaan ilman erityistä pakkausta, jos ulkolämpötila on enintään 25°C ja kuljetusaika enintään 60 minuuttia. Muussa tapauksessa rokotteet pakataan lääkkeille tarkoitettuun kylmälaukkuun, kylmäpakkauksella varustettuun styroksilaatikkoon tai termospulloon. Tällaisessa pakkauksessa tuotteiden lämpötila pysyy riittävän matalana enintään 24 tunnin ajan.
Lääkekuljetuksissa noudatettavat lämpötilavälit ovat 2–8°C, 8–15°C ja 15–25°C. Lämpötilavälin valinta riippuu kunkin lääketuotetyypin vaatimuksista.
”Lääkekuljetuksissa asiakkaat vaativat usein tiettyjen lämpötilaolosuhteiden noudattamista. Olosuhteet voidaan tarkistaa hyödyntämällä tallentavia lämpötila-antureita, sisäänrakennettuja termofonikiinnittimiä sekä kosteuden ja valon valvontaa. Maantiekuljetukset ovat kustannustehokas tapa kuljettaa lääkkeitä. Kylmälaitteet ovat tiiviisti sinetöityjä niin, että niiden sisälle ei pääse valoa, ja tehdaspakkaukset on räätälöity läpikuultavuutta koskevien vaatimusten mukaisesti”, kertoo Ekaterina Lis, AsstrA Pharma Logistics -osaston Industry Development Manager.
Lääkkeiden lento- ja merikuljetukset
Lääkkeiden meri- ja lentokuljetusten kysynnän kasvu tulee vaikuttamaan lääketeollisuuden kehittymiseen merkittävästi vuoteen 2030 mennessä. Merikuljetuksilla voidaan vähentää henkilöstön tarvetta, leikata kuljetuskustannuksia jopa 80 % ja pienentää logistiikkatoiminnan hiilijalanjälkeä. Lentokuljetusten käyttö lääkkeiden pitkän matkan kuljetuksissa lyhentää toimitusaikoja ja vähentää tuotteiden vahingoittumisen riskiä.
”Lääkealalla toimivat asiakkaamme odottavat, että autamme heitä kehittämään vaativia logistiikkajärjestelmiä, joihin sisältyy siirtokuormaus, multimodaaliset maantie–lento- tai maantie–merikuljetukset, tilapäinen varastointi Błonien varastollamme, tullaus ja vakuutusneuvonta. Käytämme lääkekuljetuksissa eri kuljetustapoja riippuen käytettävissä olevasta kuljetusajasta, kustannuspreferensseistä ja kuljetuslaatua koskevista vaatimuksista. Lentokuljetuksia pidetään yhtenä turvallisimmista kuljetustavoista. Rautatiekuljetuksia käytetään vain harvoin, sillä niihin liittyy suuri tuotteiden vahingoittumisen riski. Valtaosa lääke- ja hoitoalan tuotteista kuljetetaan tällä hetkellä maanteitse”, lisää Ekaterina Lis.
AsstrAn lääkealan kuljetustilausten määrä on kasvanut vuosina 2019–2021 keskimäärin 18,8 % vuodessa ja vuotuinen liikevaihto on kasvanut samana aikana keskimäärin 27,6 %. Tämän kategorian yleisimmät tuotteet ovat lääkkeet, terveydenhuollon laitteet ja meikkituotteet. Käytetyimpiä kuljetuskäytäviä ovat Italia–Turkki, Saksa–Puola ja Puola–Liettua.
Kirjoittaja: Kamila Rynkiewicz.