projektialueelle
Rahti: Tehdasrakennusmateriaalit ja -laitteet
Kuljetusreitti: Kiinasta Fotadrevoon, Madagaskarille
Toimitusmäärä: 107 kpl (sis. 4 SOC-konttia) kokonaismassaltaan 927.382 kg / 5599,72m3. Suurimmat kappaleet olivat kaksi autonosturia, kumpikin painoltaan 43.100 kg.
Tietoja projektista:
Molo-grafiittikaivos Fotadrevossa Madagaskarissa hyödyntää yhtä maailman tunnetuimmista ja laadukkaimmista hiutalegrafiittiesiintymistä.
Alue on kooltaan 62,5 hehtaaria ja se sijaitsee Tulearin alueella Lounais-Madagaskarissa. Paikalle on 220km matka maanteitse Ehoalan satamakaupungista, joka tunnettiin aiemmin nimellä Fort Dauphin. Ehoalan satama on moderni syvänmeren satama, joka rakennettiin Maailmanpankin ja Anglo-australialaisen kaivosyhtiö Rio Tinton varoilla vuonna 2009.
Ehoala on valittiin tietoisesti Molo-projektin purkusatamaksi. Lähempänä kaivosaluetta sijaitseva Toliaran satama ei tullut kyseeseen huono tieyhteytensä vuoksi.
Palvelut:
- Avustaminen merirahdin järjestämisessä Kiinasta Madagaskarille
- Viestintä laivaajan kanssa Kiinassa ja ohjeistus tulliasiakirjojen käsittelyyn tavaran saapumisen yhteydessä
- Viestintä ja ohjeistuksen laatiminen projektin pääurakoitsija kanssa
- Projektilaivan seuranta merimatkan aikana ja saapumisajan sekä mahdollisten viivästysten jne. arviointi ja tiedottaminen
- Viestintä ja neuvottelut Ehoalan paikallisten satamaviranomaisten kanssa
- Projektilastin purkuprosessin valmistelu edustajamme Velogic kanssa
- Monimutkaisen tuontitullausmenettelyn setviminen yhdessä Velogicin kanssa
- Lastivakuutusjärjestelyt maantierahtiosuudelle lopulliseen määränpäähän
- Väliaikaisvarastointi Ehoalan satamassa
- Projektimateriaalin toimitus loppuasiakkaalle
Kohdatut haasteet:
- Mainingit ja tuuliolosuhteen Ehoalassa lastinpurun aikana
- Materiaalinhallinta ahtaissa tiloissa Ehoalan satama-alueella
- Vaihtelevien sääolosuhteiden vaikutus rankkoine sateineen suhteessa tieolosuhteisiin reitillä Ehoalan satamasta Fotadrevon työmaalle
Kirjoittaja: Aneta Kowalczyk.