Toimitusketjun hallintaan liittyy usein merkittäviä riskejä. Jatkuvasti kehittyvät taloudelliset ja poliittiset olosuhteet sekä monet muut tekijät johtavat usein odottamattomiin tilanteisiin, jotka poikivat vaikeasti ennakoitavia pitkän aikavälin seurauksia logistiikka-alalle.
Vuoden 2022 toisella vuosineljänneksellä kärjistyneet kriisit ovat vaatineet tavaravirtojen uudelleenreitityksiä käytännössä kaikilla toimialoilla. AsstrA:n Analytics-osasto on koonnut tähän luettelon tärkeimmistä jakeluprosesseihin tällä hetkellä vaikuttavista tekijöistä.
Euroalueen inflaatio
Euroopan unionin tilastopalvelu Eurostatin mukaan yhdenmukaistettu kuluttajahintaindeksi (YKHI) euroalueella oli kesäkuussa 8,6 %, kun toukokuussa se oli 8,1 % ja tämän vuoden huhtikuussa 7,4 %. Kaikkialla Euroopan unionissa inflaatio nousi toukokuun 8,8 prosentista kesäkuun 9,6 prosenttiin. Kasvun taustalla on pääasiassa energian ja elintarvikkeiden hintojen nousu. Suurimmat vuositasot kirjattiin Virossa - 22 %, Liettuassa - 20,5 % ja Latviassa - 19,2 %. Kesäkuussa polttoaineiden hintainflaatio oli 55,99 %, toukokuussa 56,80 % ja huhtikuussa 54,11 %. Sähkö on kallistunut 49,0 %.
Lähitulevaisuudessa hintapaineet pysyvät korkeina öljyn ja kaasun sekä elintarvikkeiden hinnannousun vuoksi. Hintavaihteluihin on vaikuttanut Venäjän hyökkäys Ukrainaan sekä talouden elpymisen ja maailmalaajuisen tarjontavajeen seurauksia.
Korkea inflaatio tarkoittaa polttoaineiden, uusien kuorma-autojen ja komponenttien hintojen nousun jatkuvan. Inflaation ennustetaan pysyvän korkeana vuoden loppuun asti.
Polttoainehinnat ennätyksellisen korkeat
Inflaation seuraamukset ovat aiheuttaneet dieselin hinnannousun vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä ja toisen neljänneksen alussa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja rajoitetut öljyntoimitukset Euroopan maihin lisäsivät hintapaineita. Euroopan komission mukaan autojen dieselpolttoaineen keskihinta oli 20. kesäkuuta 2,031 euroa litralta, mikä on 5 % enemmän kuin ensimmäisellä neljänneksellä ja 51 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Suurin kasvu vuoden alusta oli Saksassa, Italiassa, Ranskassa, Virossa, Itävallassa, Romaniassa ja Liettuassa.
Korkeat polttoainekustannukset ovat Euroopan maantierahtimarkkinoiden suurin haaste. Venäjältä peräisin olevien öljytuotteiden kulutuksen laskun vuoksi dieselpolttoaineiden hinnat tulevat nousemaan vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä.
Jotkin Itä-Euroopan maat taistelevat hintapaineita vastaan. Kroatia jäädytti polttoaineen hinnat ja Slovenialla on vaikeuksia tavaratoimituksissa. Liikenteenharjoittajat, asukkaat ja maan hallitseva puolue esittivät vaatimuksia Romanian hallitukselle hintojen noususta johtuen, samoin Unkari ja Slovenia. Romanialaiset kuljettajat protestoivat sosiaalisessa mediassa ja lamauttavat liikennettä huoltoasemilla, sillä polttoaineiden hinnat ovat nousseet 150 % vuoden alusta.
Lakkoaalto Euroopassa
Kesäkuun toisella viikolla Euroopan tilanne on vaikeutunut, kun Saksassa alkoi Hampurin, Bremerhavenin, Bremenin, Wilhelmshavenin ja Emdenin satamatyöntekijöiden varoituslakkoja. Lakot tavoittelivat palkankorotuksia palkkauksen ollessa ristiriidassa 7,9 prosenttiyksikön inflaatioon. Saksan merisatamaoperaattoreiden keskusliitto (ZDS) oli ilmaissut tyytymättömyytensä siihen, että palkkaneuvottelut osuivat samaan aikaan Euroopan toimitusketjujen hidastumiseen ja rautatieliikenteen pullonkauloihin.
Myös Belgia kamppailee lakonuhkien kanssa. Meriliikennealan työntekijöiden ammattiliitto (BTB-ABVV) on kutsunut jäsenensä valtakunnalliseen mielenosoitukseen Brysselissä 20. kesäkuuta. Mielenosoituksen osallistujat ovat vaatineet palkankorotusta sekä muutoksia lainsäädäntöön.
Myös ranskalaiset kuorma-autonkuljettajat aloittivat lakon 27. kesäkuuta saadakseen korkeammat palkat. Järjestäjät kehottivat osallistujia saartamaan kaupunkien teollisuusalueet.
Ennustettu konkurssiaalto
Venäjän hyökkäys Ukrainaan on vaikeuttanut prosesseja puolalaisten liikenteenharjoittajien EU:ssa työskentelevien ukrainalaisten kuljettajien laillisen oleskelun myöntämiseksi ja jatkamiseksi. Jos tilanne ei muutu parempaan päin, 100.000 kansainvälisen maantieliikenteen työntekijää jää ilman voimassa olevia oleskelulupa- ja viisumipapereita, useita tuhansia liikenteenharjoittajia menee konkurssiin ja Puolan kuljetuspalvelutarjonta pienenee vuoden loppuun mennessä kolmanneksella.
Lisäksi yli 30.000 kuljettajaa muista maista, mm. Valko-Venäjältä odottaa viisumin jatkamispäätöksiä. Ylimääräisiä vaikeuksia tieliikenteen vaatimien asiakirjojen hankintaan on aiheutunut Puolan liikenne- ja viestintäalan asioista vastaavan ministeriön määräyksistä.
Korkean petosriskin tuotteiden rekisteröinti Romaniassa
Romanian hallitus otti 1. heinäkuuta 2022 alkaen käyttöön velvollisuuden rekisteröidä tavarat, joihin kohdistuu suuri veropetosriski, alkoholijuomat mukaan lukien. Tietoa kuljetettavan tavaran lähettäjästä, vastaanottajasta, tyypistä, määrästä, arvosta, lastaus- ja purkupaikasta, ajoneuvoista ja ITU-tunnuksesta (engl. Intermodal Transport Unit) seurataan kansallisessa RO e-Transport -järjestelmässä.
Määräysten laiminlyömisestä seuraa 4 000 – 25 000 euron sakkoja, mikä lisää rahdinkuljettajien kustannuksia.
Kiina vs. Yhdysvallat
Suurin poliittinen kysymys on Taiwaniin liittyvät asiat. Yhdysvallat on valmis tukemaan Taiwania, jos Peking käyttää voimaa Taiwania vastaan. Yhdysvaltain hallitus pyrkii myös tiivistämään sotilaallista yhteistyötä Etelä-Korean kanssa ja saamaan maan mukaan Quadrilateral Security Dialogue (QUAD) -aloitteeseen, joka on Japanin, Australian, Intian ja Yhdysvaltojen strateginen turvallisuusaloite.
Kirjoittaja: Kamila Rynkiewicz.