VAKUUTUKSET
  • +358 4497 00571
    Kotka
    • Kotka
    • Varsova
    • Zurich
  • finland@asstra.fi
    • International
    • Deutschland
    • España
    • France
    • Italia
    • Lietuva
    • Magyarország
    • Polska
    • România
    • Türkiye
    • United Kingdom
    • USA
    • Казахстан
    • Узбекистан
    • Україна
    • Azərbaycan
    • Česká republika
    • 中国-中文
    • საქართველოს
    • България
  • TOIMITTAJAN PORTAALI
AsstrA.fi
  • ASSTRA
    • Tietoa yrityksestä
      • Esite
      • Yhteisön hyväksi
      • Historia, missio ja visio
      • Laadunvarmistus
      • Sertifikaatit ja järjestöt
      • Kestävä kehitys
      Yhteistyön edut
      Asstra numeroina
      Asiakkaiden palaute
      IT-ratkaisut
      • Sähköinen tiedonsiirto (EDI)
      Lehdistökeskus
      • Newsletter COVID-19
      • AsstrA-videot
      • Kansainväliset näyttelyt
      • AsstrA-uutiset
      • Uusimmat projektit
      Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
  • KULJETUS & PALVELUT
    • Maantiekuljetus
      Rahdin lentokuljetus
      • Lentorahti Kiinasta
      Merikuljetukset
      • Rahdin käsittely satamissa
      Multimodaalikuljetus
      Rautatiekuljetus
      • Toimitus ovelta ovelle
      • Palvelu rautatieasemilla
      • Suurnopeat konttijunat
      Osakuorman (LTL) kuljetus
      • Ristiin telakointi
      • Kuriiripalvelu
      • Express-pikalähetys
      Importer/Exporter of record, DDP
      Projektilogistiikka
      Varastointipalvelut
      Lastivakuutus
      Tullipalvelut
      Logistiikkakonsultointi
  • ALAN RATKAISUT
    • Alkoholituotteiden
      Autoteollisuus
      Elintarvikeuljetukset
      FMCG
      Kemikaalien kuljetus
      Kodinkoneiden ja elektroniikan
      Kosmetiikka
      Kuljetustuotanto
      Llääkkeiden
      Maataloustuotteiden
      Muotiteollisuus
      Rakennusmateriaalit
      Sellu ja paperi
      Teollisuuslaitteiden
      Metallurgia
      Vähittäismyynti
      Kaasu ja öljy
      Tupakkatuotteet
      Muut teollisuusalat
  • PALVELUMME
    • Alkoholi
      Arvokasta lastia
      Autojen kuljetus
      Elävien eläinten kuljetus
      Irtolasti
      Jäähdytetty rahti
      Kaakaon ja kaakaopapujen
      Lannoitteet
      Nestemäisen lastin
      Oliivien, hedelmien, vihannesten
      Puupelletit ja puutavara
      Raskaan lastin
      Renkaat
      Siitosmunien
      Vaarallisten aineiden
  • TOIMITTTAJAT
    • Toimittajaportaali
      EPI
      Lauttapalvelut
      Liikkeen rajoittaminen
      Maksut
      Polttoainekortit
      AsstrA Visibility
      ILMOITUS LASTISTA
  • YHTEYSTIEDOT
    • AsstrAn toimistot
      Henkilöstöosasto
      Markkinointiosasto
      Ota yhteyttä asiantuntijaan
      Yritysetiikka
  • Uramahdollisuudet
    • Uramahdollisuudet
      Avoimet työpaikat
      Työharjoittelu
      Henkilöstöosasto
  • ASSTRA
    • Asstra numeroina
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Asiakkaiden palaute
    • Tietoa yrityksestä
      • Esite
      • Yhteisön hyväksi
      • Historia, missio ja visio
      • Laadunvarmistus
      • Sertifikaatit ja järjestöt
      • Kestävä kehitys
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Yhteistyön edut
    • Lehdistökeskus
      • Newsletter COVID-19
      • AsstrA-videot
      • Kansainväliset näyttelyt
      • AsstrA-uutiset
      • Uusimmat projektit
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • IT-ratkaisut
      • Sähköinen tiedonsiirto (EDI)
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Kuljetus & palvelut
    • Rahdin lentokuljetus
      • Lentorahti kiinasta
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Logistiikkakonsultointi
    • Maantiekuljetus
    • Projektilogistiikka
    • Merikuljetukset
      • Rahdin käsittely satamissa
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Varastointipalvelut
    • Multimodaalikuljetus
    • Lastivakuutus
    • Rautatiekuljetus
      • Toimitus ovelta ovelle
      • Palvelu rautatieasemilla
      • Suurnopeat konttijunat
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Tullipalvelut
    • Osakuorman (LTL) kuljetus
      • Ristiin telakointi
      • Kuriiripalvelu
      • Express-pikalähetys
      • Uramahdollisuudet
        • Avoimet työpaikat
        • Työharjoittelu
        • Henkilöstöosasto
    • Importer/Exporter of record, DDP
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Alan ratkaisut
    • Alkoholituotteiden
    • Autoteollisuus
    • Elintarvikeuljetukset
    • FMCG
    • Kemikaalien kuljetus
    • Kodinkoneiden ja elektroniikan
    • Kosmetiikka
    • Kaasu ja öljy
    • Kuljetustuotanto
    • Llääkkeiden
    • Maataloustuotteiden
    • Muotiteollisuus
    • Rakennus- ja remontointimateriaalien
    • Sellu ja paperi
    • Teollisuuslaitteiden
    • Metallurgia
    • Vähittäismyynti
    • Tupakkatuotteet
    • Muut teollisuusalat
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Palvelumme
    • Alkoholi
    • Arvokasta lastia
    • Autojen kuljetus
    • Elävien eläinten kuljetus
    • Irtolasti
    • Jäähdytetty rahti
    • Kaakaon ja kaakaopapujen
    • Lannoitteet
    • Nestemäisen lastin
    • Oliivien, hedelmien ja vihannesten
    • Puupelletit ja puutavara
    • Raskaan lastin
    • Renkaat
    • Siitosmunien
    • Vaarallisten aineiden
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Toimitttajat
    • Toimittajaportaali
    • EPI
    • Lauttapalvelut
    • Liikkeen rajoittaminen
    • Maksut
    • Polttoainekortit
    • AsstrA Visibility
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Yhteystiedot
    • AsstrAn toimistot
    • Henkilöstöosasto
    • Markkinointiosasto
    • Ota yhteyttä asiantuntijaan
    • Yritysetiikka
    • Uramahdollisuudet
      • Avoimet työpaikat
      • Työharjoittelu
      • Henkilöstöosasto
  • Uramahdollisuudet
    • Avoimet työpaikat
    • Työharjoittelu
    • Henkilöstöosasto

Lähetä kuljetuskysely ja lähetämme sinulle nopeasti lähetystarjouksen

Kuljetukseen hyväksyttävän määrän alaraja on 1 kuormalava ja/tai yli 500 kg:n lasti. Jos lasti painaa alle 500 kg, pyydämme käyttämään LTL-osakuormakuljetusta  tai lentokuljetusta.. AsstrA-yritys ei toimita henkilökohtaisen omaisuuden kuljetuksia.

*Otathan huomioon, että AsstrA-Associated Traffic AG ei toimi yksityisten henkilöiden tai yksityisten yrittäjien kanssa.
+
Lisäpalvelut
Viestintätapa
  • ASSTRA
  • Lehdistökeskus
  • AsstrA-uutiset
  • 2022
  • 07
  • HR:in perusmuutos

HR:in perusmuutos

Luku AsstrA-uutiset   Päiväys 26.07.2022  
HR:in perusmuutos
Beata Dobrowolska

Beata Dobrowolska

Työnantajien on harkittava uudelleen henkilöstöstrategiansa. Ei pelkästään sen suhteen, kuinka houkutella uusia työntekijöitä, vaan myös kuinka pitää heidät kiinni ja mitä heille tarjotaan”, sanoo AsstrA-Associated Traffic AG:n henkilöstöjohtaja Beata Dobrowolska.

Viimeisten kahden vuoden aikana maailma on joutunut tottumaan voimakkaisiin muutoksiin, kuten Covid-19-kriisiin ja Venäjän hyökkäykseen Ukrainaan. Vaikuttavatko nämä tapahtumat myös työmarkkinoihin? Mikä meitä odottaa ensi vuonna? Mihin olemme menossa? Näihin kiireellisiin kysymyksiin vastaa Beata Dobrowolska, AsstrA-Associated Traffic AG:n henkilöstöjohtaja.

Miltä tämän päivän työmarkkinat näyttävät?

Eräs työkaveri edellisestä yrityksestä sanoi aina, että ainoat asiat, joista voimme olla varmoja elämässä, ovat muutos ja verot. Nykyiset työmarkkinaolosuhteet ovat melko vaikeat. Monet ammattilaiset eivät etsi uusia työpaikkoja. Ja muut odottavat lisäkannustimia.

Mitkä ovat työntekijöiden tärkeimmät edut työssään?

Nuoremmat ammattilaiset arvostavat suuresti ylimääräistä vapaa-aikaa lepäämiseen ja rentoutumaan stressistä. He pitävät parempana kotitoimistoista, joustavasta työajasta sekä ylimääräisistä vapaapäivistä. Viimeaikaiset raportit osoittavat, että 4-päiväinen työviikko tulee todennäköisesti yleistymään tulevaisuudessa.

Onko AsstrA valmis ottamaan näin rohkean askeleen?

Ei tässä vaiheessa. 4-päiväiseen työviikkoon siirtyminen edellyttää valmistelua. Puolassa useat yritykset ovat nyt käynnistäneet pilottiohjelmia lyhennetyn työviikon testaamiseksi. Hyvä tapa valmistaua tällaisen uudenlaisen menettelyn toteuttamiseen on siirtyä joustavaan työaikaan. Samalla kun 40 tunnin työviikko säilyy, yhtiö voisi tarjota työntekijöilleen enemmän vapautta ja antaa heidän päättää, milloin he aloittavat ja lopettavat työpäivänsä. Jotkut ovat tehokkaampia aamulla ja toiset iltapäivällä. Jotkut mielellään tekisivät työtä myöhään maanantaina, jotta voisi aloittaa viikonlopun etuajassa perjantaina. Toisena vaihtoehtona on käyttää kesätyöaikaa.

Se kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta. Mitä kesätyöaika oikein tarkoittaa?

Kesällä teemme pidempään töitä maanantaista torstaihin, jotta voimme lopettaa heti perjantain lounaan jälkeen. Kesätyöaika on loistava tapa valmistautua 4-päiväiseen työviikkoon. On muistettava, että huolinta-alalla tällainen järjestelmä ei todennäköisesti toimi, koska perjantaipäivät ovat usein melko kiireisiä ja huolitsija on oltava paikalla. Mutta kuitenkin huolitsija voi valita toisen arkipäivän lähteäkseen toimistosta aikaisin saadakseen lepoa.

Aikooko AsstrA siirtyä kesätyöaikaan? Ole hyvä ja paljasta salaisuus!

Minulla on monia suunnitelmia ja ideoita, mutta toistaiseksi pelkään, että pidän sinut jännityksessä!

Tässä tapauksessa odotamme innolla päivityksiä. Keskustelimme nykyisestä työmarkkinatilanteesta. Sinulla itselläsi oli äskettäin mahdollisuus hakeutua uuteen työpaikkaan. Onko nykyinen taloustilanne suotuisa työpaikan vaihtamiselle?

Kyllä, kahden vuoden työskentelyn jälkeen japanilaisessa ympäristössä päätin, että on aika muutokselle. Se oli ihan uusi investointi, ja nautin ehdottomasti luoda jotain tyhjästä. Japanilaisen kulttuurin työtyyli eroaa radikaalisti amerikkalaisista tai brittiläisistä, joissa olen työskennellyt tähän mennessä. Sille on ominaista mikrohallinta, joka osoittautui pitkällä aikavälillä väsyttäväksi.

Nyt haluaisin kiittää AsstrA:n henkilöstöosastoa. Rekrytointiprosessin aikana tunsin itseni hyvin hoidetuksi ja informoiduksi koko ajan. Ehdokaskokemus oli erittäin hyvä.

On varmaankin mielenkiintoista, kun toinen HR-asiantuntija rekrytoi toisen.

Kyllä on. Silloin välillämme oli välitöntä "kemiaa", yhteisymmärryksen lanka. Minulla on erittäin hyviä muistoja ensimmäisestä tapaamisesta Varsovan toimistossa. Sain mielenkiintoisia kysymyksiä, joihin minulla ei ollut aikaisemmin tilaisuutta kohdata, vaikka siinä aikana kävin neuvotteluissa useiden muiden yhtiöiden kanssa. Rekrytointiprosessi perustui pääasiassa näkemysten vaihtoon. Logistiikka on minulle uusi toimiala, mahdollisuus laajentaa kokemustani. Haluaisin tuoda lisäarvoa yhtiölle sekä käyttää kykyjäni auttaakseni sitä menestymään.

Näyttää siitä, että epävakaasta taloudellisesta ja poliittisesta tilanteesta huolimatta se oli hyvä aika työpaikan vaihtamiseen.

Uskon, ettei ole olemassakaan hyviä tai huonoja taloudellisia tai poliittisia hetkiä uuden työpaikan etsimiseen. Pääkriteeri on, miltä meistä tuntuu tietyssä työympäristössä. Meidän tulisi nauttia työstämme. Tällä hetkellä moniin yrityksiin on syntymässä uusi rooli: Happiness Manager, eli onnellisuuden manageri. Tällaisessa asemassa oleva henkilö seuraa sitä, mikä on vaikeinta mitata – eli työntekijöiden tyytyväisyystasoa ja analysoi parannustarpeita organisaatiossa.

Katsotaanpa nyt kolikon toista puolta. Ovatko työnantajat valmiita etsimään uusia työntekijöitä nykyisenä epävakaana aikana vai kiristävätkö he vyöään ja haluavatko saada enemmän irti olemassa olevista tiimeistä?

Poliittinen tilanne voi vaikuttaa henkilöstöpäätöksiin, mutta uskon, että jos tiimi todella kokee työvoimapulaa ja esittää vakuuttavan todisteen osaamisen lisäämiseksi, järkevän esimiehen pitäisi hyväksyä tällainen kysely. Työtehtävien suorittamiseen liittyvä ylikuormitus vaikuttaa haitallisesti motivaatioomme ja lisää inhimillisiä virheitä Siksi älä pelkää puhua työjohtajasi kanssa tällaisista asioista, vaan valmistaudu kunnolla.

Joillakin toimialoilla, erityisesti IT:llä, on käynnissä jopa sotaa osaajista. Niin sanotut lahjakkuuksien hankinnan asiantuntijat keksivät luovia tapoja kannustaa hakijoita hakemaan työpaikan määrätystä yrityksestä eikä toisesta. Pitääkö AsstrA taistella myös ammattilaisista?

Kyllä, varsinkin Euroopan unionin maissa, kuten Ranskassa ja Saksassa, joissa AsstrA-toiminimi ei ole kovin tunnettu. Usein osaajien löytämisen ongelmat johtuvat myös siitä, että joillakin paikkakunnilla, esimerkiksi Antwerpenissä, ei yksinkertaisesti ole ehdokkaita, joilla on sopiva logistiikkatausta.

Vaikuttaa siltä, että on vaikeaa paitsi löytää työntekijöitä myös pitää heidät kiinni. Liikevaihto on ollut viime aikoina huomattava.

Se on totta. Yhdysvalloissa havaitsemme ilmiön nimeltä The Great Resignation. Kyseessä on jatkuva taloudellinen trendi, kun monet työntekijät erosivat työstään vuoden 2021 alusta lähtien. Se on jo levinnyt Eurooppaan. AsstrA:n liikevaihto on viime aikoina noussut 25 prosenttiin.

Mikä on tämän ilmiön pääasiallinen syy?

Kun työntekijä päättää lähteä AsstrA:sta, teemme erohaastattelun selvittääksemme syyn. Tärkeimmät motiivit ovat halu vaihtaa toimialaa, ansaita enemmän rahaa tai saada lisäetuja.

Onko AsstrA:sta lähtevillä ihmisillä tiettyjä piirteitä? Ovatko he enimmäkseen milleniaaleja?

He eivät ole vain Y-sukupolven jäseniä. Ihmiset, joilla on 3-5 vuoden työkokemusta ja jotka etsivät vaihtelua useimmiten päättävät lähteä yhtiöstä.

Vaihtelu on välttämätön ammatillisen kehityksen kannalta.

Se on totta. Siksi työnantajien on harkittava uudelleen henkilöstöstrategiansa. Ei pelkästään sen suhteen, kuinka houkutella uusia työntekijöitä, vaan myös kuinka pitää heidät kiinni ja mitä heille tarjotaan.

Mitä muutoksia haluaisit toteuttaa AsstrA:ssa? Mitkä ovat suunnitelmasi?

Ykköstavoitteeni on tarkistaa, organisoida ja modernisoida kaikki HR-prosessimme. Monet niistä ovat liian byrokraattisia ja liian monimutkaisia.

Pidetään peukkuja! Onnea!

Kiitos!

Kirjoittaja: Agnieszka Krzepkowska.

Uramahdollisuudet Työharjoittelu

Suosittuja julkaisuja

Maailmanlaajuinen kuljettajapula

Maailmanlaajuinen kuljettajapula

Päiväys 22.03.23   Luku AsstrA-uutiset
Tietotekniikkaa pähkinänkuoressa: Digitaalinen delegointi tuo tulosta

Tietotekniikkaa pähkinänkuoressa: Digitaalinen delegointi tuo tulosta

Päiväys 09.03.23   Luku AsstrA-uutiset
Uusia viljan toimitusjärjestelmiä: AsstrAn ratkaisut

Uusia viljan toimitusjärjestelmiä: AsstrAn ratkaisut

Päiväys 08.02.23   Luku AsstrA-uutiset
© 1995-2023   AsstrA-Associated Traffic AG   |  Incoterms  |  Sanasto |  Logistiikkaopas  |  Yksityisyyden suoja  |  Evästeet  |  Näkyvyyden yksityisyyden suoja  |  Usein kysyttyä |  Yleiset ehdot kuljetuspalveluiden tarjoamiselle asiakkaille
Kotka, Kyminlinnantie 4, 129164