Tatyana Serikova
Eurostatin mukaan Tšekin tasavallassa on EU-maiden suurin verkkokauppabuumi. Covid-19-kriisin aikana Tšekin tasavallasta tuli yksi Euroopan johtavista sähköisen kaupankäynnin keskuksista. Vain Alankomaissa, Tanskassa, Ruotsissa ja Irlannissa on suurempi prosenttiosuus asukkaista, jotka tekevät ostoksia verkossa.
Tšekin tasavallassa verkko-ostoksia tekevien ihmisten prosenttiosuus kasvaa eniten kaikista EU-maista. Czech Association for Electronic Commerce mukaan vuonna 2020 maan verkkokauppamarkkinoiden arvo oli vähän yli 9 miljardia dollaria. Tämä tarkoittaa noin 27 %:n kokonaiskasvua vuoteen 2019 verrattuna, kun muotisektorilla kasvu oli 29 %, elektroniikalla 28 % ja lelujen, harrastuksen ja tee se itse -alalla 23 %.
Tšekkiläisen kuluttajan mentaliteetti
Tuoreimmat tiedot osoittavat, että tšekkiläiset verkkokuluttajat eivät etsi vain edullisia hintoja, vaan he arvostavat myös käyttömukavuutta ja mahdollisuus vertailla tavaroita. Nämä mieltymykset johtavat sähköisen kaupankäynnin voimakkaan kasvuun.
Ecommerce News mukaan Tšekin 10 miljoonasta asukkaasta lähes 6 miljoonaa tekee ostoksia verkossa. Käyttäjien osuus näillä markkinoilla oli 54 % vuonna 2020, ja sen ennustetaan nousevan 65 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.
Suuret pelaajat
Tšekin verkkokaupan markkinoiden suurin pelaaja on alza.cz. Verkkokaupan liikevaihto vuonna 2021 oli 1,2 miljardia dollaria. Sitä seuraavat rohlik.cz ja mall.cz, joiden liikevaihto on vastaavasti 308 miljoonaa dollaria ja 280 miljoonaa dollaria. Näiden kolmen suurimman verkkokaupan osuus on 35 % maan verkkotuloista.
Yksi nopeimmin kasvavista verkkokauppasivustoista Tšekin markkinoilla on zalando-lounge.cz. Kaupan myynti oli noin 19,4 miljoonaa dollaria vuonna 2021, mikä on 167 % enemmän kuin edellisenä vuonna.
Tšekin tasavalta on strateginen logistiikkapaikka
"Tšekin tasavallan sijainti Euroopan sydämessä tekee siitä kätevän pääsyn tärkeimmille liikennekäytäville Logistisesta näkökulmasta rajakaupungilla Ostravalla on strateginen rooli Tšekin sähköisessä kaupankäynnissä. Se on maan kolmanneksi suurin kaupunki, joka tunnetaan "Tšekin porttina". Maahan saapuvien tai sieltä lähtevien tavaroiden käsittelyä varten on lukuisia logistiikkakeskuksia ja varastoja, kertoo AsstrA Prahan sivuliikkeen johtaja Tatyana Serikova.
”Tšekin tasavallan verkkokauppayritykset kehittyvät dynaamisesti ja etsivät luotettavia logistiikkakumppaneita. Kansainvälisenä kuljetus- ja logistiikkapalvelun tarjoajana AsstrA-Associated Traffic AG auttaa kumppaneitaan tarjoamaan r0,äätälöityjä logistiikkapalveluita”, Tatyana Serikova päättää.
Kirjoittaja: Agnieszka Krzepkowska.