Travis Aldridge
Puuttuvat monopolit, suuri maantieteellinen alue ja pitkälle kehittynyt talous ovat Yhdysvaltojen rahtikuljetusmarkkinoiden kehityksen tekijöitä. 5–6 prosenttia bruttokansantuotteesta koostuu tästä talouden segmentistä. Vuonna 2020 kuljetusala tuotti Yhdysvalloissa 732,3 miljardin dollarin vuotuisen kokonaistulon, ja liiketoiminnan tuotto oli yli 384,6 miljardia dollaria. American Trucking Associations ennusteen mukaan maan sisäisten tavaravirtojen määrän odotetaan kasvavan nopeasti ja nousevan vuoden 2022 loppuun mennessä 24 % edellisvuoteen verrattuna.
FTR:n (Freight Transportation Research Associates, Inc.) mukaan vuonna 2021 perustettiin 109 340 uutta kuljetusyritystä, mikä on 45 % enemmän kuin vuonna 2020 (59 538). Yli 70 % maan lasteista kuljetetaan maanteitse, lukuun ottamatta bulkkituotteita, öljyä ja kaasua. Maantiekuljetusten käyttö logistiikassa mahdollistaa töiden ajoittamisen "just in time" - periaatteella ja minimoi seisokkeihin sekä tavaroiden varastointiin liittyvät lisäkustannukset. Maantierahtipuolella toimii 679 127 yrityksen omistajaa ja liikenteenharjoittajaa, joista 33,2 % on naisia ja 66,8 % miehiä.
Yhdysvalloissa kuten Euroopassakin, kuljetusala on jaettu kolmeen sektoriin: täysrekkakuormat (FTL), osakuormat (LTL) ja kuriiritoimitukset. Kuljetuspalvelujen ostaminen tapahtuu kahdella tavalla: hakukoneiden kautta tai välittäjän palveluiden kautta. Säännöllisen kuljetustarpeen ja ajan säästämisen vuoksi välittäjän palvelut nousevat etusijalle. Jotta voit ryhtyä rahdin välittäjäksi Yhdysvalloissa, tarvitset lisenssin ja 10 000 - 100 000 dollarin vakuustalletuksen yrityksen koosta riippuen. Jos välittäjä ei täytä taloudellisia velvoitteitaan rahdinkuljettajaa kohtaan, maksamatta jäänyt osuus veloitetaan vakuustalletussummasta. Saatuaan tilauksen asiakkaalta, välittäjä alkaa etsiä kuljetusratkaisua vakiintuneen tavarantoimittajien kumppanitietokannan kautta tai nettipohjaisten kauppapaikkojen avulla.
Kuljetusehdoista keskustellaan valitun kumppanin kanssa: toimitusaika, hinta, lastin tilavuus ja paino. Asiakirjojen, MC-numeroiden (Yhdysvalloissa sijaitsevan tieliikenteenharjoittajan rekisteröintinumero), toimitettujen tietojen täydellisen tarkastuksen ja keskinäisen taustoittamisen jälkeen tehdään kaupat. Seuraava vaihe on tilauksen hyväksyminen ja vahvistaminen. Tämän jälkeen kuljetuksen järjestämisestä vastaava osapuoli ottaa yhteyttä lähetysvarastoon ja ilmoittaa ajoneuvon numeron, kuljettajan yhteystiedot ja noutoajan. Toisinaan järjestävä osapuoli ei anna kuljettajan puhelinnumeroa pitääkseen prosessin omassa hallinnassaan. Kaikki kuljettajat eivät myöskään osaa sujuvasti englantia, joten viestintä kuljetusvälittäjän kautta on kätevämpää.
Kuljetuspalvelujen maksamisen nopeuttamiseksi rahdinkuljettaja käyttää factoring-yhtiöiden palveluita, jotka ottavat välittäjän taloudelliset velvoitteet kiinteällä prosentilla. Factoring-prosentti riippuu kuljetusyhtiön koosta, ajoneuvojen määrästä ja lastin koosta.
"Huolimatta haastavista ajoista, Team Tampa jatkaa korkean tason suhteiden rakentamista ja ylläpitämistä sekä asiakkaiden että toimittajien kanssa. On tärkeää luoda luotettava toimintaympäristö ja tehdä yhteistyötä kaikissa tilanteissa. Loppujen lopuksi tavoitteemme on kasvaa yhdessä kumppaneidemme kanssa. Yhdessä olemme parempia ja vahvempia", sanoo Travis Aldridge, AsstrA:n Tampan liiketoimintapäällikkö.
Linkkejä:
https://www.statista.com
https://www.zippia.com
https://www.trucking.org
https://www.ttnews.com
Kirjoittaja: Anna Kom.