Toukokuussa 2021 LinkedIn juhli 18. syntymäpäiväänsä. Sosiaalinen verkosto ilmestyi 9 kuukautta ennen kuuluisaa veljeään Facebookia. Nykyään ammattilaisalustalla on 722 miljoonaa käyttäjää. Vaikka luvut ovat vähemmän vaikuttavia kuin Instagramin 1,6 miljardia ja Facebookin 2,8 miljardia, LinkedIn on muiden sosiaalisten verkostojen edellä käyttäjien luottamuksen suhteen. Henkilötietojen suojan suhteen 73% vastaajista luottaa LinkedIniin, mikä on 20% enemmän kuin Facebookissa.
LinkedIn on sosiaalinen verkosto vuorovaikutukseen liiketoimintaympäristössä ja siitä on tulossa yhä enemmän työnhakutyökalu. Alustan erityispiirteitä määräävät käyttäjäprofiilit: todelliset nimet ja sukunimet, valokuvat sivulla, tiedot koulutuksesta ja urapolusta, työtovereiden vahvistamat taidot.
LinkedIn on edelleen ensisijainen sosiaalinen verkosto yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa B2B-markkinoilla ja vuorovaikutuksessa lukuisten toimialojen ammattilaisten kanssa. LinkedIn antaa yrityksille mahdollisuuden luoda kontakteja asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin, vastaanottaa ja analysoida tietoja markkinatutkimusta varten, laajentaa yleisöä luomalla asiaankuuluvaa sisältöä, vahvistaa yrityksen mainetta, löytää uusia työntekijöitä ja rakentaa oman verkkoyhteisönsä.
Julia Maležik
”Työnhakijat tarkistavat yhä enemmän yritysprofiileja sosiaalisissa verkostoissa vastatessaan avoimiin työpaikkoihin. Julkaisujen lukemisen jälkeen tulee selvemmäksi, mitkä aiheet ovat yritykselle tärkeitä, mikä viestinnän sävy valitaan, miltä liiketoimintaprosessit näyttävät sisältä. Profiilissa olevat tiedot antavat ”tutustumisvaiheessa” ymmärryksen siitä, kuinka lähellä yritys on arvojen ja kehitysvektorin suhteen. Yksityiskohdat yrityselämästä auttavat valmistautumaan paremmin avoimeen työpaikkaan hakemiseen ja muihin haastatteluihin”, – kertoo AsstrA:n henkilöstöasiantuntija Julia Maležik.
LinkedInin toiminnallisuus tarjoaa jokaiselle verkon käyttäjälle mahdollisuuden esittäytyä tietyn alan asiantuntijana. Ryhmiin osallistuminen, keskustelujen kommentoiminen, kysymyksiin vastaaminen ja arkaluontoisista aiheista kirjoittaminen rakentavat ammattilaisen henkilökohtaisen profiilin rakennuspalikat. Ajanmukaisella profiililla varustetun asiantuntijan on helpompi muodostaa yhteys potentiaaliseen Asiakkaaseen ja kiinnittää huomiota yrityksen tuotteisiin ja palveluihin. Luottamus asiantuntijaan siirtyy luottamuksena yritykseen ja päinvastoin, vahvan tuotemerkin yritysten työntekijöiden on helpompi luoda suhteita uusiin Kumppaneihin.
”Hyvin täytetyllä profiililla on ratkaiseva rooli työtä etsittäessä. Käyttäjät, joilla on yritystyylinen valokuva, selkeä kuvaus profiilissa, lyhyt tieto kustakin tehtäväluettelossa suoritetusta toiminnasta, saavat rekrytoijien silmissä enemmän huomiota. Lisäksi alusta on suunniteltu siten, että se tarjoaa hakijoiden hakemisen valittujen kriteerien mukaan, esimerkiksi kielitaidon tason mukaan. Siksi on tärkeää kiinnittää säännöllisesti huomiota profiilisi päivittämiseen, – jatkaa Julia Maležik. – LinkedIn-sivu on resurssi, joka oikein käytettynä työskentelee puolestasi. Tällaisen työkalun käyttö kannattaa, koska sen osinkoina ovat unelmatyö, uudet asiakkaat ja sopimukset. Ajan käyttäminen LinkedIniin on sijoittamista ammattimaisen online-kuvan rakentamiseen."