Laivatoimisto on monitahoinen palvelu, jota tarjotaan tietyssä satamassa varustamolle tai kuljetettavan lastin omistajalle. Laivatoimisto on yritys, joka tarjoaa palveluja satamakäyntien järjestämiseksi laivoille. Palvelu sisältää myös asiaan liittyvien ongelmien ratkaisemisen aluksen ollessa satamassa.
Lastin omistajalle on eduksi, että aluksen edustaja toimii "luotettuna" yrityksenä satamassa. Tämä lähestymistapa nopeuttaa alusten asettamista rahtiliikenteeseen ja parantaa myös seurantaa laivojen pysäköintiaikojen kirjanpidossa. Varustamon edustajat tekevät tiivistä yhteistyötä AsstrA:n satamahuolintaosaston kanssa. Tämä lisää kuljetettavan rahdin käsittelyn nopeutta ja laatua, koska tavarat ja alus pysyvät "samoissa käsissä".
Laivanvarustajan on palkattava laiva-agentti toisen alueen tai valtion alueelle, koska edustaja edustaa ulkomaisen laivanvarustajan etuja satamaviranomaisille. Edustaja maksaa myös paikallisvaluuttamaksuja satamaviranomaisille, avustaa luotsauksessa satamaan ja järjestää hinaaja-apua laituriin kiinnittymiseen.
Vuonna 2021 AsstrA-konsernin yleislastiosaston työ keskittyy agenttipalveluihin luoteisissa satamissa. Lähitulevaisuuden suunnitelmissa on laajentaminen Venäjän eteläosaan, Krasnodarin alueen satamiin ‒ Novorossijsk, Kavkaz, Tuapse, Temrjuk ja Azov.
AsstrA-yritysasiakkaat valitsevat säännöllisesti välityspalveluja Pietarin, Ust-Lugan, Primorskin, Viipurin, Vysotskin ja Kaliningradin satamissa. Sen lisäksi, että aluksen edustaja tarjoaa kontaktin satamaviranomaisiin, hän auttaa järjestämään miehistön vaihtoa, tankkausta ja hinaamista sekä on mukana varustamopalvelujen tarjoamisessa hankkien varusteita ja varaosia matkaa varten. Lisäksi välityspalveluissa laivanvarustajalle maksetaan satama-, laituri- ja muut maksut ilman hänen osallistumistaan.
Varustamoyritysten etuna on, että satamatoimistopalvelu on ilmainen, koska laivanvarustaja maksaa laivan edustajan palveluista. Yritysasiakas saa samalla täyden konsultointi-, dokumentointi- ja palvelutuen lähettäessään tavaroita satamien kautta. AsstrA työllistää laivaedustajia, joilla on 10 vuoden kokemus, ja ovat valmiina auttamaan ja neuvomaan merikuljetuksia ja dokumentaatiota koskevissa asioissa.
Aluksen ollessa satamassa operatiivinen henkilöstö on vuorovaikutuksessa useiden satamapalvelujen kanssa:
- satamaviranomaiset,
- hinausyritykset,
- luotsauspalvelut,
- tulli- ja rajaviranomaiset,
- laiturien ja muun sataman infrastruktuurin omistajat.
![]()
Oleg Sisoljatin
"Täydentämällä AsstrA:n tuotevalikoimaa laivatoimistopalveluilla, asiakas saa täyden valikoiman palveluja ja lastin hoidon meritse kuljetettuna. Rahdin löytäminen "samoista käsistä" huolinta- ja välityspalvelujen puitteissa vaikuttaa myönteisesti satamien kautta kulkevan lastin nopeuteen ja laatuun", kommentoi AsstrAn yleislastiosaston johtaja Oleg Sisoljatin.