Digitalisaation käsite tai toisin sanoen digitalisoituminen on tullut yleiseen käyttöön. Robotit puhdistavat ikkunat ja lattiat, sovellukset ja seurantalaitteet auttavat seuraamaan terveyttäsi. Vaikkapa tekniikasta on jo tullut jokaisen henkilöelämän osa, pelätään edelleen, että koneet korvaavat ihmisiä työtehtävien suorittamisessa. Kannattaako pelätä teknologista kehitystä ja miten digitalisaatio vaikuttaa toimitusketjuun, kertoo AsstrA: n tietotekniikkaosaston johtaja Marina Syroezhkina.
![]()
Марина Сыроежкина
Viime vuosina digitalisaatiosta on tullut yksi kuljetus- ja logistiikka -alan päätehtävistä. Pandemian laukaisema kriisi osoitti, että teknologinen kehitys vaikuttaa suoraan yritysten kykyyn sopeutua uuteen todellisuuteen ja selviytyä vaikeista ajoista ilman raskaita tappioita. Liiketoiminnan digitalisaation tavoitteena on mitata yrityksen prosesseja, kerätä tietoja indikaattoreista ja antureista sekä helpottaa ihmisten työtä rutiininomaisissa, yksinkertaisissa tehtävissä. Ylämainitun seurauksena prosesseja hallitaan paremmin.
Tietojen saatavuuden avulla voit arvioida tilannetta ja laatia optimaalisen toimintasuunnitelman. nykyään on aivan tavallista, että ERP (Enterprise-Resource-Planning) tai erikoistuneet liiketoimintasovellukset auttavat hallitsemaan liiketoimintaprosesseja ja tietoja. BI (Business Intelligence) ohjaa ja mittaa prosesseja. Oracle E-Business Suite, Lotus, Toimittajaportaali, ECM (Enterprise Content Management) sekä EDI (Electronic Data Interchange), Transporeon- järjestelmät ja niiden integrointi toisiinsa automatisoivat prosesseja, poistavat kuorman henkilöltä rutiinitoiminnoissa ja keräävät tiedot.
Tämä ei kuitenkaan enää riitä. Liiketoiminta kehittyy ja sen myötä digitalisaatiokin. Siten RPA (Robotic Process Automation) -tekniikat ilmestyvät. RPA: ta käytetään alueilla, joilla automatisointi tai integrointi ei ole mahdollista, ja toistetaan rutiininomaisia, yksitoikkoisia toimintoja, jotka eivät vaadi päätöksentekoa. Vastaanota tiedosto, sovita yhteen kaksi asiakirjaa, kopioi tiedot järjestelmästä toiseen.
Prosessin alueilla, joilla päätökset tehdään saadun kokemuksen perusteella tai muista lähteistä saatujen tietojen analyysin perusteella, käytetään koneoppimistekniikkaa (lyh. KO). KO: n avulla konfiguroidaan ennustealgoritmit, jotka perustuvat yrityksen keräämiin tietoihin. Tiedot voivat olla digitaalisessa muodossa: taulukot, rivit, numerot ja asiakirjojen, kuvien skannatut kopiot. Kone auttaa ihmistä, näyttää vaihtoehdon, täydentää visiota analyyttisellä tiedolla. Päätöksen tekeminen kestää vähemmän aikaa, ja tämä päätös on tarkempi.
Muutosten dynamiikka kasvaa ja sen myötä reaktionopeutta ja sopeutumista koskevat vaatimukset kasvavat. Yritykset, mukaan lukien AsstrA-Associated Traffic AG, uudistavat projektitoimintaa ketterän kehityksen (agile) menetelmän mukaisesti. Muuttuvassa todellisuudessa suunnittelu perin pohjin ei enää toimi. Etenemissuunnitelma, joka sisältää lyhyet sprintit, joissa otetaan huomioon nykyiset olosuhteet ja jossa keskitytään jatkuvasti strategisiin tavoitteisiin, tuottaa parempia tuloksia.
Puolitoista vuotta uutta todellisuutta on vahvistanut, ettei selviydy vahvin, vaan se, joka on valmis reagoimaan nopeasti ja sopeutumaan muuttuvaan ympäristöön. Digitalisaatio on uskollinen liiketoiminnan avustaja näissä prosesseissa.